Care Inn

Gemeente Oisterwijk verhoogt promotiebudget voor Citymarketing naar 226.000 euro


In plaats van de VVV en gecombineerd met het doel tot een betere promotie van Oisterwijk als recreatief merk, is in 2019 de stichting Bezoek Oisterwijk opgericht. Het college (burgemeester en wethouders) heeft afgelopen week besloten de subsidie voor deze organisatie te verhogen naar totaal totaal € 226.277,-.

Bezuiniging
In 2020 en 2021 ontving de stichting Bezoek Oisterwijk 200.000 euro subsidie. De organisatie die deels bestaat uit vrijwilligers en deels uit professionals, gebruikt dit budget onder andere voor het Toeristisch Informatie Punt (TIP) in Tiliander, beheer van de website en promotie activiteiten en campagnes die Oisterwijk als recreatieve locatie onder de aandacht brengen van dag- en verblijfsrecreanten. Vanaf 2022 kreeg de organisatie vanwege in de raad afgesproken bezuinigingen een lager bedrag, totaal € 187.800. Tegelijk werden de kosten hoger, en bleven de taken die van hen verwacht worden hetzelfde.

Keuzes

Een van de taken is het beheer van het Toeristisch Informatie Punt, de voormalige VVV in Tiliander (Foto: Iris de Groot).

Met dit lagere bedrag en de hogere kosten, kan vanzelf minder gedaan worden. Hieruit zijn in overleg met de gemeente en de organisatie enkele mogelijkheden besproken en keuzes gemaakt, waaruit acties zijn gekomen die een kleine financiële verbetering hebben opgeleverd, maar niet voldoende zijn om alle taken goed te blijven uitvoeren. In 2023 heeft Gemeente Oisterwijk het tekort in de begroting aangevuld met gelden uit het Corona herstelplan. Voor 2024 is nu besloten geld te gebruiken dat de gemeenteraad heeft toegekend aan het plan voor ‘dóórontwikkeling recreatieparken’. Hiervoor is in totaal € 160.000 gereserveerd; het college verwacht dat € 100.000 voor dit doel voldoende is.

Nut
Het college ziet gastvrijheid en de promotie activiteiten richting potentiële recreanten als een belangrijk onderdeel in de economische visie. Bezoek Oisterwijk is volgens het college dé partner om daar goed invulling aan te geven. ‘De positionering van Oisterwijk als kwalitatief onderscheidend vrijetijdsgebied voor bezoekers staat centraal binnen de werkzaamheden van Bezoek Oisterwijk. Het verhaal en daarmee het DNA van Oisterwijk wordt hiermee vermarkt. Bezoek Oisterwijk voert gerichte marketing op het bereiken van de waardevolle bezoeker en de spreiding van bezoekers in zowel tijd als ruimte.’

2025
Ondanks dat Gemeente Oisterwijk komende jaren miljoenen moet bezuinigen, ziet het college ook voor de komende jaren dat deze organisatie voldoende middelen dient te ontvangen om haar taken goed uit te voeren. Omdat het voor vorig jaar en ook dit jaar een eenmalige verhoogde bijdrage betreft, ‘is voor 2025 een begroting wenselijk die vooraf past bij de benodigde activiteiten, zodat niet opnieuw achteraf een extra bijdrage vanuit de gemeente nodig is. Hierover is opnieuw overleg noodzakelijk.’