Care Inn

Het regent klachten bij Gemeente Oisterwijk over niet terugbellen en defecte straatverlichting


​Ergernis één: De straatverlichting die al vele weken defect is. Ergernis twee: Niet terugbellen.

Gemeente Oisterwijk werkt al enige tijd met de Fixi-app; inwoners kunnen in die app hun meldingen doen over bijvoorbeeld afvalbakken die vol zitten, kuilen in de weg of – wat laatste tijd veel voor discussie zorgt – defecte straatverlichting. De bewoners krijgen vervolgens bericht wanneer het probleem verholpen is (of zou moeten zijn).  Daarnaast is het ook nog steeds mogelijk om te bellen met de gemeente, en storingen, klachten of terugbelverzoeken achter te laten.

Het is overduidelijk dat de werkzaamheden aan de straatverlichting flink achter lopen. Eind vorig jaar werd al aangegeven dat het soms 1-2 maanden duurt totdat herstel is afgewerkt; ook nu nog komen dergelijke klachten veelvuldig binnen. Op de overzichtkaart van de Fixi app staan dan ook vele meldingen die nog niet zijn opgelost.  ‘Er zijn verschillende redenen waarom een lantaarnpaal niet werkt. Een kapotte lantaarnpaal is meestal snel gemaakt, maar niet altijd. Als er meerdere lantaarnpalen in de straat niet werken bijvoorbeeld. Dan is er een storing in het netwerk. Dat kunnen wij niet zelf oplossen. Dit doet de netwerkbeheerder Enexis.’ De gemeente heeft dit werk uitbesteed aan Enexis, en is daarmee afhankelijk van dit bedrijf. Volgens de gemeente heeft Enexis op dit moment een personeelstekort, en kunnen ze daardoor de storingen niet snel verhelpen.

Opvallend veel meldingen die niet zijn afgehandeld, en waar inwoners aangeven dat het weken of maanden duurt (Bron: Fixi.nl)

Ook blijkt een terugkerend probleem dat inwoners op hun melding wel te horen krijgen dat het probleem is afgehandeld, maar in de praktijk betekent dit niet dat de werkzaamheden ook werkelijk zijn verholpen. In het Oisterwijkse servicesysteem worden ook meldingen die aan onderaannemers zijn doorgegeven, als afgehandeld aangemerkt. Tot slot klagen veel inwoners over de frustratie die zij ervaren, als ambtenaren niet terugbellen.

Klik hier, zoom in op de kaart, om te zien welke meldingen staan geregistreerd. Ziet u een melding die ook voor u van toepassing is, dan kunt u de melding ‘liken’, zodat de gemeente weet dat ook u last heeft van het betreffende probleem.