Het is een doorn in het oog van menig automobilist, en sterk afgeraden door Veilig Verkeer Nederland: tweerichtingsverkeer voor fietsers rondom rotondes.
In onze gemeente Oisterwijk kennen we enkele plekken die voor kopzorgen en schrikreacties zorgen. De ‘druppeltonde’ in het centrum is er een van; geen echte rotonde, maar wel ‘een raar ding’, zo geeft menig weggebruiker aan. Op het industrieterrein hebben we nog zo’n vreemde, met direct naast de rotonde een lastige zijstraat, en rondom de rotonde een fietspad dat deels twee- en deels een richting is!! En, zo blijkt uit eerder onderzoek door onze redactie, zijn er in onze gemeente meerdere wisselende inrichtingen van de verkeerssituaties rondom rotondes. Ongeveer 1/3 kent eenrichtingsverkeer voor fietsers; 1/3 kent volledig tweerichtingsverkeer en 1/3 een mix van beide.
Aanrijdingen
Bij die laatste soort horen de rotondes op de Moergestelseweg; ooit onderwerp bij het TV programma De gevaarlijkste weg van Nederland. Fietsers komen van alle kanten, en deels mag dat van de gemeente, die de weg daarop heeft ingericht. Al vanaf het begin zijn er problemen: dat automobilisten de fietsers en brommers te laat zien, of deze weggebruikers plots een richting opgaan of van een kant komen die zijn niet verwachten. Door de bochten van de fietspaden vallen fietsers in de dode hoek. Aanrijdingen, ook met letsel, zijn schering en inslag. Meerdere aanpassingen afgelopen jaren hebben daar geen verandering in gebracht. Op andere rotondes in onze gemeente, waar de fietsoversteken haaks op de weg zijn geplaatst, zijn geen of nauwelijks aanrijdingen.
Verschil
Wat niet bijdraagt – ook volgens de gehele gemeenteraad die daar eerder al unaniem een besluit over heeft genomen – is dat de verschillende rotondes in onze gemeente allen een andere inrichting kennen, en dat geeft veel verwarring. De inrichting met tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt door VVN afgeraden, en ook in landelijke richtlijnen is dat het geval. Op eenzelfde rotonde twee verschillende systemen toepassen lijkt allerminst de oplossing. Toch heeft het college (burgemeester en wethouders) hierop nog geen aanpak losgelaten die afdoende werkt.
Aanpak
Inwoners roepen om het terugplaatsen van de vroegere stoplichten, dan maar wat langere reistijd. Anderen willen van de tweerichting voor fietsers af. Er zijn er die de fietsoversteken willen verplaatsen zodat ze verder van de rotonde en haaks liggen ten opzichte van het autoverkeer, en ook zijn er inwoners die de fietsers geen voorrang meer willen geven. Tot slot is ook de wens om alle rotondes in onze gemeente hetzelfde in te richten.
Gemeenteraad?
Patrick Simons, raadslid van de VVD, liet deze week in reactie op het meest recente ongeval weten: ‘Fietsers in twee richtingen moeten we in heel Oisterwijk vanaf, duidelijkheid creëren.’ Het vreemde is dat zijn partij één van de lokale regeringspartijen is, hun wethouder verantwoordelijk is voor verkeer, maar de raadsopdracht die enkele jaren terug unaniem aan het college gegeven is om tot die duidelijkheid te komen, nog geen opvolging heeft gekregen. De raad wil het, maar zowel de vorige (van eveneens regeringspartij PGB – Dion Dankers) als de huidige wethouder (VVD – Anne Cristien Spekle) hebben dat in de praktijk nog niet uitgevoerd. Daarbij valt ook op dat, ondanks de vele verzoeken van inwoners en helaas het aanhouden van meerdere aanrijdingen, de gemeenteraad nog niet heeft ingegrepen.