De politie met meerdere wagens, baant zich een weg door het drukke verkeer van Oisterwijk.
Deze keer waren ze vandaag niet op weg naar een 112-melding, maar nodig om te oefenen hoe zij zo snel en veilig mogelijk ter plaatse kunnen komen. Onderdeel van de rijopleiding.
De politie geeft hierover de volgende uitleg:
‘Regelmatig krijgt de Politieacademie vragen over het rijgedrag van bestuurders van politieauto’s op de openbare weg. Te hard rijden, (elkaar) inhalen bij een doorgetrokken streep: wij begrijpen dat dit soms vragen of reacties oproept. Het betreft dan vaak voertuigen in een lessituatie van de politie-rijopleiding. Aspiranten leren hierin, onder begeleiding van een ervaren en gecertificeerde rijinstructeur, hoe zij als politieagent veilig en verantwoord snel ter plekke kunnen gaan bij spoedritten, zogenoemde Prio-1 ritten. Zij maken hierbij gebruik van de verleende “Vrijstelling Politie”. Die vrijstelling houdt in dat de gepleegde “overtredingen” toegestaan zijn: in de politiepraktijk en in de politie-rijopleiding. Dit mag met én zonder gebruik te maken van Optische- en geluidsignalen, omdat gebruik van deze signalen in de praktijk per situatie verschilt. Daarom leren we beide vormen aan onze studenten. De voertuigen in de opleiding zijn niet herkenbaar als lesvoertuig. De aspiranten hebben uiteraard al een regulier rijbewijs. We willen zo realistisch mogelijk oefenen, zodat ze beter voorbereid zijn op de veeleisende situaties in het politiewerk. Bovendien kunnen ze tijdens de les ingezet worden voor echte praktijkacties. Een grote L of de tekst ‘rijopleiding’ op het voertuig belemmert dat.’