Afgelopen week werd bekend dat Hotel Bent, ondanks alle duurzame voorzorgsmaatregelen, vanuit Provincie Brabant een bouwstop kreeg opgelegd. Als bouwen van een relatief klein hotel problemen geeft vanwege toeleveranciers met dieselvrachtwagens, hoe moet het dan straks met het Staalbergven en het nieuwe AZC?
Provincie Brabant heeft een eerdere dwangsom van 50.000 euro verbeurd verklaard en een nieuwe dwangsom aangekondigd van 150.000 euro bij de bouw van Hotel Bent, aan de Vennelaan, direct tegen het natura 2000 gebied. De aanleiding was een geconstateerde levering van bouwmaterialen met een vrachtwagen op diesel. Aangezien er bij de verder bouwmaterialen en werkzaamheden volgens de eigenaar geen stikstof vrij komt, en ook de rechter daar eerder van overtuigd was, zou een vergunning voor de Wet Natuurbescherming (Wnb) volgens de eigenaresse niet nodig zijn. Provincie Brabant stelt echter dat het aanleveren van materialen met een vrachtwagen op diesel teveel is.
AZC
Terecht kwam de vraag van enkele lezers: ‘Hoe moet dat dan met het AZC?’ Het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) is voornemens volgend jaar te starten met de vernieuwing van het AZC in Oisterwijk. Net als het hotel, ligt ook het AZC direct tegen het Natura-2000 gebied aan (zie kaart). En net als bij het hotel wil het COA modulair bouwen met in een fabriek vooraf geproduceerde elementen. En ook daar met elektrische hijskranen op de bouwlocatie. Het AZC-project is in omvang vele malen groter. De woordvoerder van het COA laat weten dat ze voornemens zijn zo duurzaam mogelijk te werken en nog vergunningen moeten aanvragen. De berekeningen voor de stikstof depositie zijn nog niet gemaakt en hoe het transport geregeld kan worden is nog niet bekend.
Provincie
Provincie Brabant – vergunningverstrekker en handhavende instantie – heeft van zowel het AZC als Staalbergven nog geen aanvraag ontvangen, en kan daarom geen duidelijkheid geven. Eerder heeft Gemeente Oisterwijk wel navraag gedaan bij de provincie over mogelijke woningbouw op de voormalige sportvelden aan dezelfde straat; dat werd destijds door de provincie afgewezen. De woordvoerder van de provincie adviseert ons contact op te nemen met de gemeente: ‘Zij voeren een eerste toets uit of een vergunning in het kader van de Wet natuurbeheer nodig is.’ Het gaat dan om een beoordeling of werkzaamheden zorgen voor een stikstofdepositie met significante effecten op de naastgelegen natuur.
Staalbergven
Volgens een woordvoerder van Gemeente Oisterwijk zijn de ‘vragen over AZC en Staalbergven te vroeg’. Het COA is voor het AZC verantwoordelijk om tijdig de juiste voorbereidingen te treffen, en bijvoorbeeld ook kosten en onmogelijkheden te toetsen in voorbereiding op de bouw. Bij het Staalbergven is de gemeente hiervoor verantwoordelijk en ook dit project is vele malen groter dan het hotel. Opvallend is dat de gemeenteraad komende donderdag een besluit moet nemen over de renovatie van het Staalbergven – aan de hand van een door het college uitgewerkt plan – maar nog niet bekend is hoe men van plan is de stikstofproblematiek bij een dergelijk omvangrijke bouw midden in het Oisterwijkse Natura-2000 gebied op te lossen.