Care Inn

Blauw en Raw bij galerie De Verdieping in Moergestel


Van 2 tot en met 10 maart is er bij galerie De Verdieping op de eerste verdieping van cultuurcentrum Den Boogaard in Moergestel een gratis toegankelijke tentoonstelling. Openingstijden van 11.00 tot 17.00 uur.

Sylvia Bogaers:

Sietske en Sylvia.

Ik schilder ruim 20 jaar bij Atelier C3 in Tilburg. Ik ben ervaren in de kunst van het duiken en vanuit die onuitputtelijke bron van de wereld onder water vind ik inspiratie voor mijn schilderijen. Buiten de prachtige kleuren en vormen lijkt vooral het Oneindige Blauw me te betoveren en dat is een steeds terugkerende basis om organische vormen en patronen uit te werken, niet als werkelijkheid, maar om mijn gevoel uit te beelden. Daarvoor gebruik ik een speciale techniek van meerdere dunne lagen acrylverf over elkaar uit te gieten, waardoor een visueel spektakel je meeneemt op reis naar de diepte en de verborgen schoonheid van de oceaan. Een breed spectrum aan blauwe tinten symboliseren de diepte van de zee. Van het heldere turquoise van ondiepe wateren tot het diep marineblauw van de uitgestrekte oceaan, elk schilderij straalt een gevoel van sereniteit en rust uit…

Sietske Hooijen:

Om na mijn pensioen te kunnen gaan schilderen ging ik ruim op tijd op cursus bij Atelier C3 in Tilburg, waar ik onder de vaardige leiding van Ad Lauwers de eerste stappen zette op het pad van de schilderkunst om na een aantal jaren over te gaan naar de schildersgroep van John Jongbloed, waar er ruimte was om ‘vrij-te-schilderen’. Vrij schilderen geeft lucht, maar je moet wel door eigen inspiratie en aspiratie tot onderwerp en uitvoering komen. Voor mij was er steeds de roep om een portret te schilderen, dat durfde ik niet. Een portret schilderen is te moeilijk. Tot ik die horde nam en toen was het hek van de dam. Mijn aandacht gaat uit naar portretten waar lijden en uitzichtloosheid op het gezicht is af te lezen. Bovendien is er dan ook vaak sprake van zichtbare mentale kwetsbaarheid. Ik laat graag de imperfectie zien van ons Mensen, waarmee tevens de vinger op de imperfecte wereld wordt gelegd. Daarbij helpt mijn schilderstijl, want ook daarin viert imperfectie hoogtij. De portretten worden rauw opgezet en daarna laag na laag uitgewerkt. Verhoudingen kloppen niet, neuzen staan scheef, en zo meer.