Care Inn

Gemeente Oisterwijk heeft AVG nog onvoldoende gewaarborgd


Uit een overzicht van diverse metingen op het gebied van informatieveiligheid bij de gemeentelijke organisatie, blijkt dat deze op enkele onderdelen onvoldoende scoort. Hoofdoorzaak zijn volgens de organisatie een lagere personele bezetting en de invoering van de omgevingswet.

Het gemeentekantoor in Oisterwijk

In het overzicht met score en aanpak wordt op de meeste onderdelen voldoende tot goed aangegeven. Voor ‘Implementatie van de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG) ‘ scoort de evaluatie ‘net onvoldoende’, en bij ‘Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)’ en ‘Basisregistratie Ondergrond (BRO)’ is dat ‘onvoldoende’. Verbeteringen kunnen volgens de gemeente worden doorgevoerd door verruiming van de personele bezetting, en aanpassingen in de inrichting van processen.

Op onder andere onderdelen zoals ‘Digitale Persoonsidentificatie (DigiD)’ en ‘Basis Registratie Personen (BRP)’ scoort Gemeente Oisterwijk ‘ruim voldoende tot goed’.

In de praktijk kunnen inwoners dit ervaren; zo komt het incidenteel nog voor dat namen of adressen van ambtenaren en inwoners zonder toestemming zichtbaar zijn in openbaar gepubliceerde stukken, of bijvoorbeeld dat dergelijke informatie op een onjuiste wijze onzichtbaar is gemaakt.

Voor geïnteresseerden is hier (klik) een uitgebreider overzicht van score en aanpak in te zien.