Care Inn

Bewoners Kerkhovensestraat Oisterwijk maken zich zorgen over racecircuit


De Kerkhovensestraat is een van oorsprong landelijke weg. Tegenwoordig ligt de weg direct naast het Oisterwijkse industrieterrein, tussen twee ontsluitingswegen, en wordt deze volgens de bewoners aldaar regelmatig gebruikt als sluiproute. Ook is er landbouwverkeer, fietsverkeer en worden er proefritjes gemaakt vanuit de in de buurt gelegen autobedrijven. Met de komst van de Porsche in Oisterwijk, zou dat laatste volgens hen ook kunnen toenemen. Op de kruising gebeuren regelmatig ongelukken (zie foto’s). In een ingezonden brief, roepen de bewoners de gemeente op tot actie:

Gas geven op verkeersveiligheid in Kerkhoven

Geacht College, geachte raadsleden,

De Kerkhovensestraat met kruispunt met de Bedrijfsweg (Bron: Google Maps).

Wij vragen uw aandacht voor de toenemende onveiligheid van het verkeer rondom Kerkhoven, specifiek de Kerkhovensestraat, de Bedrijfsweg en dan die kruising van deze twee wegen. Laten we beginnen met de kruising. De oversteek is niet overzichtelijk onder meer door de volgende feiten.

• De fietsersoversteek, zoals die nu is aangelegd: er wordt door de fietsers, maar vooral door de schoolgaande jeugd, geen gebruikgemaakt van de fietsoversteek. De jeugd kiest de kortste route, namelijk die tussen het gemotoriseerd verkeer in.
• Het ontbreken van een middenstrook voor zowel de overstekende automobilist (en dus die fietsers): mensen staan heel lang te wachten om te kunnen oversteken en nemen uiteindelijk risico’s om er toch maar over te gaan.
• De bocht bij de rotonde bij het bedrijf Van lersel: deze is te flauw. Hierdoor merken sommige automobilisten te laat op dat hun knipperlicht nog aanstaat. Het lijkt er echter op dat zij de Kerkhovensestraat willen indraaien. Verkeer dat juist de Kerkhovensestraat wil verlaten wordt hierdoor op het verkeerde been gezet en doet de aanname dat men veilig kan oversteken.
• Tot slot de bocht vanuit de andere kant (vanuit de Molen): deze zorgt ervoor dat aankomende auto’s vanaf de molen pas laat kunnen worden waargenomen als je op dit punt wilt oversteken.

En dan de Kerkhovensestraat zelf.

Een van onze buurtgenoten heeft van de drukte en snelheden op deze weg al meerdere keren melding gemaakt. Tegenwoordig dient de Kerkhovensestraat namelijk diverse doelgroepen: het vele sluipverkeer, de landbouwvoertuigen, dagjesfietsers, schoolgaande jeugd en vele voetgangers die een luchtje scheppen tijdens de lunch.

Inmiddels zijn er in de bermen diepe sleuven ontstaan, waardoor de fietsers in gevaarlijke situaties komen wanneer er grote landbouwvoertuigen voorbijkomen of automobiliteiten met te hoge
snelheid. Naast de kapotte bermen hebben ook de flora en fauna uiteraard te lijden onder dit alles. Door de toenemende verkeersdrukte wordt de Kerkhovensestraat steeds meer als sluiproute
gebruikt door oneigenlijke verkeersdeelnemers. De Kerkhovensestraat die enkele eeuwen geleden als verbindingsweg is aangelegd voor langzaam verkeer, lees: paard en kar, wordt nu geregeld door auto’s en tractoren van honderden pk’s per motorkap in beslag genomen.

Kerkhoven had een mooi landelijk karakter en een oude laanstructuur, maar hier is steeds minder van te merken. Extra aandachtspunt is dat binnenkort in Oisterwijk een derde autobedrijf verwelkomd wordt dat gespecialiseerd is in zeer snelle auto’s. Alle drie de autobedrijven liggen straks op een stuk weg van amper één kilometer uit elkaar. Dit vraagt om een proactieve opstelling/actie van de zijde van de gemeente. Hoe gaat ze ervoor zorgen dat de Kerkhovensestraat en de Bedrijfsweg niet het circuit van Oisterwijk gaat worden?

Bovenstaande punten worden door ons als bewoners ervaren als een wezenlijke inbreuk op het woongenot, zeker als je dat vergelijkt met dat van enkele decennia terug. En dit terwijl in de plannen van de gemeente altijd is aangegeven dat het landelijke karakter van Kerkhoven steeds geborgd zou worden. Als je als bewoner door de straat rijdt, merk je soms weinig van die borging.

Wij maken ons grote zorgen over onze veiligheid als wij vanuit huis vertrekken. We willen de gemeente dus met klem verzoeken om te gaan zorgen dat deze onveilige situatie op Kerkhoven zo snel mogelijk wordt verbeterd.

Wij denken dat het daarom ook tijd is, om sinds de aanleg van de Bedrijfsweg in de jaren ’80, voor het eerst iets constructiefs te doen aan de verkeersveiligheid op ‘Kerkhoven’. Dat willen wij, als buurtbewoners, graag met jullie doen en we zouden dus graag dit nader willen toelichten in een persoonlijk gesprek. Voorts zouden we ook graag het advies van een verkeerskundige in deze zien.
Er zijn diverse oplossingen te bedenken om hier gezamenlijk te gaan werken aan een veiligere situatie.

We horen daarom graag van jullie zodat jullie samen met ons ‘Gas geven op verkeersveiligheid van Kerkhoven’.

Met vriendelijke groet,

Namens 25 buurtbewoners.

Onderstaande enkele van de aanrijdingen die hebben plaats gevonden in de afgelopen ongeveer 1,5 jaar.

Bij het oversteken gaat het nog wel eens mis (Foto: Toby de Kort).

Er was een aanrijding met scooterrijder (Foto: Toby de Kort).

Tweemaal in korte tijd werd een lantaarnpaal uit de grond gereden (Foto: Toby de Kort).