Care Inn

College doet niets aan verwarring tweerichting fietspaden rotondes


In Oisterwijk kennen we drie typen rotondes. De gemeenteraad heeft enkele jaren terug opdracht gegeven daar iets aan te doen, want het zou verwarrend zijn. De wethouder gaf destijds en nu opnieuw aan, dat niet te doen.

Aanrijding op een probleemrotonde in Oisterwijk (Foto: Toby de Kort).

Recent heeft VVD raadslid Patrick Simons vragen gesteld aan de wethouder. De wethouder laat weten, dat er afgelopen jaar naar alle aspecten van verkeersveiligheid is gekeken, en evaluaties zijn uitgevoerd specifiek voor alle rotondes. ‘Daaruit blijkt dat enkele rotondes op onderdelen niet voldoen aan de standaard richtlijn. Echter, op de rotondes in de gemeente gebeuren niet meer ongelukken dan op andere kruispunten met een vergelijkbare hoeveelheid verkeer,’ aldus de reactie van de wethouder aan het VVD raadslid. De wethouder geeft hiermee niet alleen toe dat de rotondes niet aan de richtlijnen voldoen, maar erkent ook dat er – met name bij rotondes met twee richtingen fietspaden – voor de weggebruiker onduidelijkheden kunnen ontstaan. In plaats van de rotondes in de gemeente allen gelijk te maken, is gekozen voor het aanbrengen van extra bebording.

Bijzonder is op te merken dat dit alles afgelopen jaren reeds door onze redactie is gepubliceerd. Er was reeds bekend dat van alle rotondes in onze gemeente een derde eenrichtingsverkeer kent voor fietsers, een derde kent tweerichtingsverkeer en een derde heeft zelfs een combinatie van beide (deels is et fietspad een richting, deels twee rondom dezelfde rotonde). Ook is eerder gepubliceerd dat onder andere Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de landelijke richtlijnen voor inrichting van rotondes de laatste twee sterk afraden. Bekend was ook dat de wethouder (namens het college) de opdracht van de raad om hier iets aan te doen niet ging uitvoeren. De gemeenteraad heeft dat tot op heden toegestaan.

In deze nieuwe reactie van de wethouder, vergelijkt deze de rotonde en het aantal aanrijdingen met een kruispunt. Niet vermeld staat of er in dat geval – zoals in Oisterwijk voorheen het geval was – stoplichten zijn toegepast. Ook is niet benoemd welke aanrijdingen wel, en welke niet worden geregistreerd. Uit eerder onderzoek van onze redactie is gebleken dat lang niet alle aanrijdingen gemeld worden; deze niet bij ons en ook niet bij de gemeente bekend zijn. Ook werd daarbij duidelijk dat bij onze redactie een aantal aanrijdingen met gewonden bekend waren, die niet in de registratie van de gemeente voorkwamen. Dat laatste heeft mogelijk te maken met dat alleen ernstige aanrijdingen via de hulpdiensten bij de gemeente worden gemeld.

In onze gemeente kennen we niet alleen veel verschillende toepassingen van rotondes en vormen, maar zijn er ook enkele (aan de Moergestelseweg) waar regelmatig aanrijdingen plaats vinden. Uit reacties van diverse weggebruikers blijkt dat veel mensen de situaties op deze probleemrotondes verwarrend vinden. Voor lokaal bekende weggebruikers is – mede vanwege de vele berichten hierover – bekend dat er hier gevaarlijke situaties kunnen voordoen, en wordt door zowel fietsers als automobilisten aangegeven dat zij daarom extra opletten. Voor mensen die hier niet of minder bekend zijn, kan dat uiteraard anders zijn.