Net als vorig jaar, is het groenonderhoud in Haaren opvallend slecht. Werd het in voorgaande jaren nog keurig gemaaid en gesnoeid; afgelopen en ook dit jaar zijn er meerdere klachten en is op straat duidelijk te zien dat de gemeente slordig werk levert.
Heggen in 2023
Vorig jaar werden bewoners in Haaren, waar opvallend veel gemeentelijke beukenheggen staan, verrast met een soort knipperlicht. De ene heg werd wel gesnoeid; de andere niet. Navraag bij de werklui leerde: ‘Die staan niet op onze tekening.’ Er was dan ook duidelijk iets veranderd; dit jaar was het hap-snap. Na melding bij de gemeente zou men verwachten dat alsnog alle ‘vergeten’ heggen werden gesnoeid. Niets was minder waar; iedere melding van iedere inwoner werd apart behandeld. Daarna, dat mag gezegd worden, zagen die heggen er keurig uit; gesnoeid door een medewerker van de WSD en netjes alle blaadjes aangeveegd. De tweede ronde van 2023 was het resultaat noemenswaardig beter. Eerder vergeten stukken werden direct meegenomen en er kwamen dan ook nauwelijks klachten op Fixi – het meldpunt voor problemen op de openbare weg.
Heggen in 2024
Volgens de gemeente zijn de benodigde aanpassingen aan tekeningen doorgegeven aan de aannemer; toch bleek het ook dit jaar opnieuw mis te gaan. Weer werden meerdere heggen gemist, maar ook kwamen er klachten van rommelig snoeiwerk, of bijvoorbeeld het vergeten van de achterkant. Dit jaar volgde na melding geen snelle inzet van de WSD; die werden door de gemeente blijkbaar niet aangestuurd. De aannemer komt ook niet terug. Inwoners moeten weken of zelfs maanden wachten en de heggen groeien in het wild. De aannemer verwijst door naar de gemeente, omdat volgens hem de heggen die zijn gemist niet op tekening staan.
Gras in 2023
In 2023 werden ook problemen met het gras zichtbaar. In voorgaande jaren ging dat keurig, met medewerkers die vakkundig en met geduld hun machines over het soms bobbelige plantsoen dirigeerden. Er werden machines gebruikt die – met die zorgvuldige bediening – een netjes maairesultaat lieten zien. In 2023 was dat duidelijk anders. De maaier ‘vloog’ met een paar ‘streken’ over het gras. Er werden plots andere machines gebruikt die een ruw lelijk spoor achterlaten en hele stukken werden door de groenmedewerker overgeslagen. Melding bij de gemeente heeft weinig uitgehaald. Het zou liggen aan het weer en aan inwoners die hun afvalcontainer op het gras plaatsen. In de straat was echter een heel ander beeld te zien; de medewerkers hebben haast.
Gras in 2024
Ook dit jaar is het maaiwerk slecht; ook dit jaar zou het aan het weer liggen. Nat of droog weer, al of geen container op het gras, het maakt niet uit. Wie op straat kijkt, daar waar het grasplantsoen wordt gemaaid, slaat de medewerker delen over. Niet omdat de maaimachine daar niet bij kan, maar overduidelijk uit gehaast werk. Ook op droog gras trekt de machine soms slipsporen; een boom is beschadigd. Waar voorgaande jaren een boom, paal of hoek nog werd meegenomen door een extra draai; afgelopen twee jaar worden die plekken gemist. Maar ook hele stukken rechte stroken worden overgeslagen. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van een andere machine, die minder geschikt lijkt voor dit maaiwerk.
Aannemer
Volgens een woordvoerder van de gemeente heeft in 2023 en 2024 dezelfde aannemer het werk uitgevoerd. De gemeente geeft aan dat er regelmatig overleg is met deze aannemer en dat er ook controles plaats vinden. ‘Er vindt maandelijks controle plaats op de kwaliteit van de uitgevoerde maaiwerkzaamheden. Vanaf januari tot en met juli voldeed 5,7% van de controlepunten niet aan de gestelde eisen. Deze resultaten en verbeterpunten worden met de aannemer besproken.’ Voor de gemiste heggen geeft de gemeente geen verklaring, anders dan dat volgens hen de tekeningen zijn aangepast; de aannemer stelt van niet; het resultaat blijft gelijk…
Reacties
Inwoners melden verspreid door het dorp dat er problemen zijn met het groenonderhoud. Daar waar dat maai- en snoeiwerk betreft zijn het vorig jaar en dit jaar meerdere meldingen van vergelijkbare aard. Wie vervolgens op straat kijkt, of enkele buurtbewoners aanspreekt, krijgt vergelijkbare indrukken. De Fixi melding wordt via e-mail beantwoord met berichten over ‘ontvangen’, vervolgens ‘in behandeling’ en meestal tot slot ‘afgehandeld’. In sommige gevallen is het inderdaad opgelost, maar komt het een volgende keer weer terug. Soms wordt aangegeven dat de afhandeling nog volgt, maar die is dan na meerdere weken en soms maanden nog niet opgelost. Wie vervolgens op de mail van de gemeente reageert, krijgt geen antwoord. In ieder geval is duidelijk dat alle meldingen van vorig jaar, dit jaar niet voor een structurele verbetering hebben gezorgd.
Slecht maai- of snoeiwwerk? Geef het door aan uw gemeente. Dat kan via een melding op Fixi Oisterwijk (klik) of wie minder handig is met internet mag bellen naar 013-5291311.
Let op! Gemeente geeft uw mobiel nummer door aan de aannemer!