Care Inn

Oisterwijk trilt nog en actiegroep maakt zich zorgen over toename


Reeds jaren kampen een groot aantal inwoners in Oisterwijk (en enkele andere plaatsen in Brabant) met trillingen, veroorzaakt door treinen over het spoor.

Deels werden die veroorzaakt door ‘onronde wielen’ die bij sommige treinen op een niet geveerd onderstel zaten. Volgens de deze week verzonden informatie van de actiegroep Oisterwijk Trilt is dat probleem weggenomen, omdat er een verbod is ingesteld met dergelijke treinen te rijden. Ook zijn er raildempers geplaatst.

Treinen veroorzaken trillingen als zij door Oisterwijk rijden (Foto: Toby de Kort).

Wat nu nog een probleem veroorzaakt zijn de betonplaten die onder de overwegen liggen. Die zouden onvoldoende demping geven van trillingen, en daarmee die trillingen via de grond doorvoeren naar de woningen in de buurt. De actiegroep kijkt uit naar de aanpassing daarvan, die zal plaatsvinden tussen 19 en 27 oktober. In die week worden in Oisterwijk bij drie spoorwegovergangen de betonplaten vervangen door STRAIL overwegen. Dit zijn overwegplaten gemaakt van rubber.

Tegelijk maakt de actiegroep zich ernstig zorgen over de toename van goederenvervoer, met name tijdens de buitendienststelling van de Betuweroute. Deze route gaat van de haven van Rotterdam naar Duitsland. In november beginnen daar werkzaamheden die duren tot juni 2026. In die periode gaan er meer goederentreinen over de Brabantroute door Oisterwijk. Het aantal meer treinen is afhankelijk van de stremming op de Betuweroute; die kan een richting, of beide richtingen zijn.

Volgens de actiegroep komen er per dag respectievelijk 65 tot 135 meer treinen door Oisterwijk komen, bovenop het nu gebruikelijke aantal. Hierbij moet opgemerkt worden dat het aantal treinen met gevaarlijke stoffen nu al over de toegestane aantallen heen gaat en er een (beperkt) risico is voor bewoners langs het spoor. Ook is er met de toename van treinverkeer, een hoger risico op een stilstaande trein die Oisterwijk in tweeën splitst.

Tot slot blijken er de laatste jaren minder klachten te zijn dan voorheen. Volgens de actiegroep komt dit omdat mensen ‘klachtenmoe’ zijn. Die klachten komen wel bij de actiegroep binnen, maar worden minder vaak bij ProRail gemeld. Het blijft volgens de actiegroep nodig klachten te melden. Dat is ook voor ProRail van belang; zeker als er veranderingen worden waargenomen. Het bedrijf kan die informatie gebruiken om te kijken of aanpassingen effect hebben, en/of er nog andere aanpassingen nodig zijn. Meldingen zijn welkom via contact ProRail (klik).