De Oisterwijkse partij D66 heeft recent het voorstel geopperd om het centrum van Oisterwijk autoluw te maken. Ze baseren hun voorstel onder andere op een proef en daaropvolgend onderzoek tijdens de coronaperiode. ‘Onjuist’ en ‘een gotspe’ zo stelt de voorzitter van het Centrum Management, die met niet mis te verstane woorden tegen het voorstel ingaat.
Raadslid Sharon Kroon stelde recent in een door haar aan de lokale media ingezonden uitleg: ‘De afgelopen weken heeft het initiatief van D66 Oisterwijk om de Lind deels autoluw te maken al veel stof op doen opwaaien. D66 wil de Lind aantrekkelijk houden voor inwoners. Het bewijs dat dit deels zonder auto’s mogelijk is, hebben we ervaren tijdens de coronaperiode. Nu is het tijd om deze positieve verandering vast te houden!’ Ze geeft daarop vervolgens een onderbouwing met resultaten uit onderzoeken en nodigt eenieder openbaar uit hierover met de partij in gesprek te gaan (zie de volledige tekst onder). Het initiatief komt voort uit een eerder door het college (burgemeester en wethouders) ingewilligd verzoek van de partij, om de ervaringen tijdens de coronaperiode te evalueren.
Toon Sanders, voorzitter van Stichting Centrummanagement Oisterwijk, heeft hierop een ingezonden brief geplaatst in weekblad Nieuwsklok. Hij noemt het voornoemde onderzoek ‘achterhaald’ en ‘niemand heeft nog behoefte aan meer terrasruimte’. Ook stelt hij dat de maatregel juist de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat in het centrum aantast. Hoe belangrijk D66 de samenwerking met inwoners en ondernemers vindt, dat noemt Sanders ‘Een gotspe!’. Volgens hem heeft D66 ‘met geen enkele ondernemer gesproken over het voorstel’ (zie de volledige tekst onder). Het Centrum management heeft (kort samengevat) het doel ‘om de positie van het centrum van Oisterwijk in relatie tot concurrerende plaatsen continu te verbeteren… … een platform om krachten te bundelen van alle belanghebbenden… … met als doel om het individueel ondernemersbelang en ondernemersklimaat direct of op termijn te dienen.’
Kroon heeft de openbare reactie van Sanders gelezen, maar wil desgevraagd niet op de beschuldigingen van het Centrum Management ingaan: ‘Ik voel er weinig voor, om elkaar via de media de maat te nemen of te beschuldigen van onjuistheden. Ik heb begrip voor alle emoties, van voor- en tegenstanders en graag ga ik ook in gesprek met hen. Sterker nog, deze gesprekken heb ik in de afgelopen week ook al gehad. We kunnen natuurlijk wel van mening verschillen over de leefbaarheid of wenselijkheid van een autoluwe Lind. Laten we deze discussie constructief en met respect voor elkaars standpunten voeren.’
Het voorstel
In het voorstel van D66 staat vermeld, dat zij hun voorstel hebben gebaseerd op een onderzoek naar een proef, die ten tijde van de coronaperiode werd uitgevoerd. Tijdens die proef werd een deel van De Lind gedurende enkele dagen voor verkeer afgesloten. Hierbij zou 63% van de bevraagden hebben aangegeven de terrasuitbreiding in stand te willen houden. In hetzelfde onderzoek heeft het Centrum Management middels een enquête de ondernemers op De Lind bevraagd; daarvan zou 54% geen bezwaar hebben tegen afsluiting. De partij benadrukt daarbij dat ze dit nog niet als eenduidig beeld zien. Volgens D66 zijn er meerdere gemeenten in Nederland waar positieve resultaten – na aanvankelijke scepsis – zijn behaald met het autovrij maken van centrumstraten.
De partij stelt als doel: ‘Een levendig centrum met de nadruk op een aantrekkelijke ontmoetingsfunctie met cultuur, evenementen en horeca. Met ruimte voor ruim opgezette terrassen en volop ruimte voor evenementen. Een autovrije Lind maakt het centrum groener, gezonder en klimaatbestendiger, met meer sociale interactie, wat de aantrekkingskracht van de kern vergroot.’ Hiertoe zou de partij een tijdelijke proefafsluiting willen doorvoeren, met na 18 maanden een evaluatie.
Uiteraard kent het voorstel (u leest het volledige document hier) een aantal randvoorwaarden. Zo denkt D66 aan betaalbaar en toegankelijke parkeermogelijkheden, een proefperiode met evaluatie, voorzieningen voor fietsen en bereikbaarheid met laad- en los mogelijkheden voor bewoners en ondernemers. Voorafgaande aan de eventuele invoering wil de partij dat bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden actief betrokken worden bij de planvorming, uitvoering en uiteindelijk ook evaluatie.
Het onderwerp wordt 12 december besproken in de gemeenteraad.
D66 over autoluwe Lind in Oisterwijk (6 november 2024)
De afgelopen weken heeft het initiatief van D66 Oisterwijk om de Lind deels autoluw te maken al veel stof op doen waaien. D66 wil de Lind aantrekkelijk houden voor inwoners. Het bewijs dat dit deels zonder auto’s mogelijk is, hebben we ervaren tijdens de coronaperiode. Nu is het tijd om deze positieve verandering vast te houden!
In een onderzoek heeft maar liefst 82% van de geïnterviewde inwoners aangegeven de veranderingen van een autoluwe Lind als positief te ervaren. De gezellige terrassen, de vriendelijke uitstraling en de ruimte voor evenementen hebben de aantrekkingskracht van De Lind enorm vergroot. Het voorstel van D66 Oisterwijk sluit aan op de wensen vanuit de samenleving.
Voordelen voor ondernemers en toerisme
Een autovrije Lind betekent meer dan alleen een fijne plek voor een hapje en drankje. Het bevordert ook de lokale economie en trekt meer bezoekers aan. Door de terrassen en de gezellige sfeer kunnen ondernemers hun zaak beter draaien. Dat is precies wat D66 wil. Fractievoorzitter Sharon Kroon: ’Door na 18 maanden te evalueren, geven we onszelf de kans om samen te ervaren wat het voor ondernemers, bezoekers, inwoners en natuur oplevert. Tegelijkertijd verliezen we onzekerheden en problemen niet uit het oog en pakken we die samen aan’.
Burgerparticipatie
De plannen van D66 voor de pilot op de Lind benadrukken het belang van samenwerking met inwoners en ondernemers. Sharon Kroon: ’Participatie is essentieel; iedereen moet de kans krijgen om zijn of haar stem te laten horen’. Wil je over deze pilot in gesprek met D66? Neem dan contact op via sharonkroon@d66oisterwijk.nl. Laten we samen werken aan een fijne, autoluwe toekomst voor de Lind!
Sharon Kroon – D66 Oisterwijk
De onjuistheden van D66 Oisterwijk (13 november 2024)
In de Nieuwsklok van 9 november 2024 geeft fractievoorzitter Sharon Kroon van D66 Oisterwijk toelichting op het D66-voorstel betreffende het verkeer op De Lind.
Er wordt verwezen naar een onderzoek waaruit zou blijken dat 82% van de inwoners positief staan ten opzichte van het voorstel. Dat is onjuist. Er bestaat geen onderzoek waaruit dat zou blijken. Er bestaat alleen een evaluatie naar de destijds getroffen coronamaatregelen, die bedoeld waren om tijdelijk ruimte te scheppen voor de terrassen aan de De Lind in verband met de 1,5 meter maatregel. Dat verhaal is echter achterhaald. Er bestaat geen 1,5 meter meer en niemand heeft nog behoefte aan meer terrasruimte.
Tegendeel
Er wordt ook beweerd dat de voorgestelde maatregel bevorderlijk zou zijn voor de lokale economie. Dat is ook onjuist. Het tegendeel is het geval. De voorgestelde maatregel benadeelt ondernemers en tast de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat in het centrum aan. Juist in een tijd, waarin winkeliers en horeca in het centrum moeite hebben om het hoofd boven water te houden (zie de leegstand problemen). Daarom zou de lokale politiek zich moeten inzetten om onze ondernemers te ondersteunen. Met hun voorstel doet D66 precies het omgekeerde.
Gotspe
Aan het slot van het artikel stelt de fractievoorzitter ook nog dat D66 op deze wijze laat zien hoe belangrijk zij samenwerking met inwoners en ondernemers vinden. Een gotspe! D66 heeft met geen enkele ondernemer gesproken over het voorstel en heeft geen enkel benul welke schade ermee wordt aangericht. Dat is kwalijk en zet iedereen op het verkeerde been.
Toon Sanders, voorzitter Stichting Centrummanagement Oisterwijk