Staatssecretaris Chris Jansen bracht afgelopen maandag een bezoek aan Oisterwijk, om te luisteren naar omwonenden die al vele jaren overlast ervaren van het spoor. Die overlast zou zijn toegenomen en men maakt zich zorgen over een nog grotere toename; ook komende jaren vanwege extra treinen over de Brabant Route.
‘We hebben ProRail gevraagd om een aantal maatregelen te treffen om de overlast zoveel mogelijk te beperken,’ zo liet de staatssecretaris na afloop weten. Wat die maatregelen concreet zijn, en nog belangrijker, of ze effect hebben, dat moet nog blijken. Er zijn in de afgelopen jaren al diverse maatregelen genomen. Zo ook recent: ‘Er zijn drie overwegen vervangen om overlast door trillingen te verminderen,’ aldus de Staatssecretaris.
Volgens de actiegroep is de aanpak nog niet voldoende. De actiegroep Oisterwijk Trilt heeft hun zorgen geuit; daarover hun onderstaande inbreng aan het gesprek maandag:
Voorkomen is beter dan genezen!!
Hoe doen we recht aan de stem van omwonenden in overleggen?’
Wat ons drijft, is dat er na 7 jaren lang knokken voor minder overlast van treinen er nog steeds overlast van goederentreinen op de Brabantroute is. Ondanks de stillere goederentreinen, aanpassingen aan de rails en nieuwe overwegen, weten wij dat er nog veel te winnen is. We zien dat er 21e eeuws goederentreinen over 19e eeuws gemengd spoor rijden, omdat de Betuweroute niet integraal is aangelegd, zoals in 1992 is afgesproken met Duitsland. Met het gevolg dat er aan het Universeel recht van de mens op nachtrust, en volgens de Sociale grondrechten binnen onze Grondwet, namelijk het welzijn van burgers te beschermen en bevorderen, niet wordt voldaan. U belooft ook om voor een gezonde en schone leefomgeving van alle Nederlanders te willen zorgen.
Voor inzage van de ervaringen in de dagelijkse praktijk van velen in Oisterwijk bied ik u deze enquête aan. Voor resultaten op een landelijke onderzoeksmatige enquête verwijs ik naar de verschillende enquêtes van he RIVM. Wij vinden dat de bestuurders (ook ProRail) dienstbaarheid moeten tonen aan de Nederlanders. Voor ons begint dat bij het goed monitoren van wat de spoorbewoners ervaren. Echt luisteren en de problemen snel en efficiënt aanpakken. Dus een effectief transparant monitorsysteem waar de meldingen serieus worden genomen, voor een effectieve oplossing wordt gekozen en waar de melder wordt gehoord over het effect van die oplossing.
Wij verwachten een visie van de bestuurders:
- Als de Betuweroute integraal is aangelegd (mei 2026?) zouden er geen goederentreinen door woonkernen mogen rijden.
- Inzetten op buisleidingen voor gevaarlijke stoffen zodat die stoffen niet meer over het spoor of over de weg hoeven. Support het initiatief Delta Rijn Corridor voor alle buisleidingen.
- Goed, betrouwbaar en snel onderhoud. Inzetten op innovaties zodat onderhoud sneller kan worden uitgevoerd (werk met snellere (en stillere) machines en zorg er voor dat buitendienststellingen per direct veilig georganiseerd kunnen worden (Zie Project(en) van
Dual Inventive en Swietelsky.) - Zorg er voor dat storingen worden voorkomen of snel worden opgelost, waardoor er minder goederentreinen in de nacht hoeven te rijden.
- Normen voor trillingen waardoor er wetgeving kan komen.
- Onafhankelijk onderzoek serieus nemen.
- Wij zijn nieuwsgierig naar het promotieonderzoek van de TU Delft Research Program STEM video: STEM test plan
- Aan het spoor is er al jaren geluidsoverlast. Meer geluid dan is
toegestaan.
Wij verwachten daadkracht. Het plaatsen van geluidsschermen hoeft geen 20 jaar te duren.
Wij vragen u: Welke concrete actie gaat u ondernemen zodat er voldaan wordt aan de rechten op een gezonde en schone leefomgeving?
Bekijk hier de bijlage; uitkomsten van het lokale onderzoek.