Hypotheek advies Oisterwijk Midden Brabant Advies Oisterwijk
maandag, 13 januari, 2025
Hypotheek advies Oisterwijk
Midden Brabant Advies Oisterwijk

Passen en meten voor nieuwe Gemullehoekenweg

uitgelicht

Het is passen en meten op de Gemullehoekenweg; de weg waar begin vorige eeuw een file stond van auto’s richting de ook toen al bekende natuurgebieden Kampina en Oisterwijkse Bossen en Vennen.

Meer of minder bomen en wel of geen fietsers op de weg?

De weg met 8500 auto’s en 3200 fietsers per dag moet op de schop. Het is met de huidige erbarmelijke staat om het wegdek van zowel de straat, fietspaden als stoepen te vernieuwen. Ofwel: de hele boel gaat open en er komt een weg terug van 5,8 meter breed en 2 meter aan fietspaden; die laatste al of niet op het wegdek. Op diverse plekken blijft daarmee te weinig ruimte over voor grotere bomen; op andere plekken ziet de gemeente die ruimte wel.

Variaties

Gemeente Oisterwijk vermeld in het onderzoek ook enkele aanrijdingen op dit weggedeelte (Foto: Toby de Kort).

Er zijn twee informatie avonden geweest met omwonenden, en nu is de gemeente een besluit aan het voorbereiden waarbij een voorkeursscenario wordt gepresenteerd. Graag benadrukt de woordvoerder van het college (burgemeester en wethouders) dat de in de presentatie getoonde voorstellen (zie onder) nog niet besloten zijn, en slechts dienen als voorbeelden voor de mogelijkheden, in gesprek met de buurt.

Drukte

Het mag duidelijk zijn dat het een ingewikkelde klus wordt, om zowel de doorgaande weggebruikers als aanliggende bewoners tevreden te stellen. Met daarbij wensen van meer groen, het veiligheidsaspect, en de doorstroom van deze drukke weg van en naar onder andere buitengebied, natuurgebieden en de recreatie gebieden. Én er moet rekening  gehouden worden met groei van recreatie in het gebied, en misschien ook wel een toekomstig landelijk KNVB gebeuren met het nodige af- en aanrijden.

Complex

De huidige weg is in de loop der jaren gegroeid, en niet overal even breed. Daarbij komen de nieuwe normen voor inrichting van wegen, gebaseerd op verkeersaantallen en gebruik. En wensen van inwoners. ‘Het duurt langer dan verwacht omdat we goed willen onderzoeken welke ruimte we buiten hier voor nodig hebben. Omdat de straat op veel plekken een andere breedte heeft vraagt dit vooraf al meer tijd om dit goed in te tekenen. In de studie tot zover zien we nog wat knelpunten waarvan we eerst de mogelijkheden willen onderzoeken.’ Het is daarom dat de gemeente de uitwerking tot een voorkeursvariant heeft uitgesteld.

Lees hier de gemeentelijke informatie over dit project

Hier drie mogelijke variaties waaruit nog een keuze gemaakt moet worden.

Variatie 1 lijkt op het huidige straatbeeld; wegdek, groenstroken, fietspaden en stoepen (Bron: Gemeente Oisterwijk).
Variatie 2 kent fietsstroken op het wegdek; groenstroken en stoepen (Bron: Gemeente Oisterwijk).
Variatie 3 bestaat uit een breder fietspad voor tweerichting fietsverkeer; ook hier groenstroken en stoepen (Bron: Gemeente Oisterwijk)

 

Scroll omlaag en lees meer!






Gerelateerd - Meer >>