Menig gebruiker van X (voorheen Twitter) heeft moeite met het gedrag van de eigenaar Elon Musk en neemt afscheid van het gebruik van het platform. Gemeente Oisterwijk blijft het platform voorlopig nog (beperkt) gebruiken.
![](https://www.oisterwijknieuws.nl/wp-content/uploads/2025/02/gemeente-oisterwijk-op-X.png)
Musk sympathiseert met de Amerikaanse president Trump, en doet dat op een dermate intensieve manier dat volgens veel X gebruikers dit gedrag niet alleen ongewenst is, maar hij ook de werking van het platform beïnvloed. X zou onder andere zorgen voor (of onvoldoende voorkomen van) verdeeldheid, agressie, discriminatie, onveilige sfeer en privacyschending. Verschillende individuen, maar ook grotere organisaties en (semi)overheden hebben het gebruik van het platform (mede) om die reden beëindigd. Zo zijn organisaties als Urgenda, Terres des Hommes en Pax gestopt. In de media hebben onder andere KRO/NCRV, Volkskrant en Trouw besloten te vertrekken en er zijn ook gemeenten zoals die van Putten en IJsselstein gestopt met berichtgeving via X.
Musk
Op de vraag hoe de gemeente kijkt naar het gebruik van X in relatie tot het gedrag van eigenaar Elon Musk, laat Gemeente Oisterwijk desgevraagd weten naast sociale media als Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn het platform X nog te gebruiken ‘omdat de veiligheidsregio dit kanaal gebruikt tijdens crisissituaties’. Incidenteel verscheen er afgelopen maanden nog een informatief bericht, maar die kunnen op één hand geteld worden. Het waren er 3 in december en 1 in januari. Ook reageert de gemeente via het platform niet op vragen van inwoners. Het lijkt dood te bloeden. ‘De actualiteit rondom X volgen wij uiteraard, hierover is nog geen besluit genomen.’
Opties
De woordvoerder van het college (burgemeester en wethouders) laat verder weten dat zij social media gebruiken voor het ‘verbinding leggen tussen (wat leeft bij) de omgeving en informeren over actualiteiten vanuit de gemeente. We volgen uiteraard de nieuwste ontwikkelingen omtrent het gebruik van huidige en mogelijke nieuwe social media kanalen.’ Over het starten van communicatie via andere kanalen dan de hiervoor vermeld is nog geen besluit genomen.
Opvallend is dat Facebook als social media platform voor lokaal contact met de inwoners van Haaren, Heukelom, Moergestel en Oisterwijk er met kop en schouders bovenuit springt. Dat is niet alleen bij de gemeente het geval, maar in het algemeen voor alle lokale organisaties; ook voor onze lezers is Facebook de meest gebruikte plek. Overige socials worden in de lokale samenleving nauwelijks gebruikt, en hebben een meer internationaal karakter.
Bij Gemeente Oisterwijk valt op dat deze op Facebook veel actiever is met het plaatsen van berichten (meestal 2-3 per week) en ook inwoners daar actiever op reageren. Instagram wordt in mindere mate gebruikt voor foto’s en video, en de gemeentelijke informatie op Linkedin is meer gericht op de zakelijke en personele doelgroep. Hierbij mag opgemerkt worden dat geen van de gemeentelijke socials, website, mailservice of gemeentepagina consequent alle berichten tonen.
Uiteraard blijven mail, telefoon, whatsapp en de gemeentelijke balie een goede plek voor inwoners om persoonlijk contact te leggen met de medewerkers van de gemeentelijke organisatie.
Lees ook: X of Bluesky of Mastodon?