Een aantal inwoners ontvangt nooit het gemeentenieuws; anderen met vlagen; weer anderen geven aan dat ook na eerdere meldingen de problemen slechts eenmalig zijn opgelost.
Acht weken terug werd plots opvallend veel gereageerd met een volgens inwoners slechte bezorging van weekblad Nieuwsklok, met daarin het gemeentenieuws dat volgens de gemeente bij alle huisadressen (zonder nee-nee sticker) in de bus moet vallen. In reactie op een dumping van kranten in de Oisterwijkse natuur kwamen ongeveer 100 meldingen die gingen over het structureel ontbreken van die bezorging. De door de uitgeverij ingehuurde bezorgdienst Spotta liet hierop weten klachten serieus te nemen. Van de uitgeverij werd desgevraagd geen reactie ontvangen.
Cijfers
Uit cijfers afkomstig van de gemeente bleek dat er in oktober 2024 totaal 57 klachten zijn gemeld over de bezorging, waarbij in 45 gevallen werd vermeld dat er meerdere weken of maanden geen weekblad was ontvangen. In november waren dat 44 klachten; waarvan 35 langere tijd. In december was dat respectievelijk 76 en 50.
Uit nieuwe cijfers die afgelopen week door de gemeente beschikbaar zijn gesteld blijkt dat er in de eerste vier weken van januari 60 bezorgklachten waren, waarvan 50 meerdere weken tot nooit. In de daaropvolgende vier weken zijn er 46 bezorgklachten geweest, waarvan 40 vaak tot nooit. Uiteraard is onbekend hoeveel inwoners het gemeentenieuws missen, die daarvan geen melding hebben gedaan.
Inhoudelijk

Ondanks dat enkele inwoners aan onze redactie hebben laten weten na hun melding wel de krant te hebben ontvangen, is er op dit moment nog geen significante vermindering van het aantal klachten. Uit de gegevens die door Gemeente Oisterwijk aan onze redactie zijn verstrekt blijkt dat de bezorgklachten acht weken na het doorgeven van bovenstaande meldingen nog niet zijn opgelost. Inwoners geven bij hun melding onder andere inhoudelijke opmerkingen over het ‘meerdere keren melden zonder resultaat’, en ook ‘soms gaat het even goed, dan maanden niet meer’. Een bewoner valt het op dat de bezorger wel hun adres wist te vinden om een fooi op te halen, maar niet om het weekblad te bezorgen. Een ander geeft aan meerdere keren het gebrek te hebben doorgegeven, en niet te begrijpen waarom de buren het blad wel krijgen en zij niet. Met tot slot, waar het uiteindelijk ook de gemeenteraad om gaat: ‘Door het niet bezorgen van de Nieuwsklok missen wij het belangrijke gemeentenieuws en verdere belangrijke berichten’.
Ouderen
Voor het publiceren van het gemeentenieuws en de ‘huis-aan-huisbezorging in de gehele gemeente’ betaalt Gemeente Oisterwijk een vergoeding aan de uitgeverij. Die vergoeding zou – naar verluidt – tussen de 75.000 en 100.000 euro per jaar bedragen. De gemeenteraad van Oisterwijk heeft eerder besloten dat het van algemeen belang is dat inwoners (als ze dat willen) het gemeentenieuws op papier in de bus krijgen. Er is wettelijk geen verplichting het gemeentenieuws op papier huis-aan-huis te verspreiden. Ondanks dat wil de gemeenteraad met name voor ouderen en mensen die geen of niet goed toegang hebben tot internet deze van vroeger uit gebruikelijke voorziening in stand gehouden.
Gemeente
Bij het ontbreken van de bezorging verwijst de gemeente en ook de uitgeverij naar de digitale publicatie op internet; precies dat wat de gemeenteraad voor die doelgroep wil voorkomen. Volgens de gemeente zijn er naast het maandelijkse klachtenoverzicht en de overeengekomen ‘bezorging op alle huisadressen’ geen andere afspraken over het nakomen van de opdracht of het toezicht daarop. Volgens de woordvoerder van het college (burgemeester en wethouders) kan er indien nodig een gesprek plaatsvinden; inhoudelijke informatie daarover geeft de gemeente niet.
Spotta
Spotta is het bedrijf dat de bezorging in opdracht van de uitgeverij regelt. Wat zij gaan doen om de bezorging de komende tijd te verbeteren is niet gemeld. Wel heeft Spotta naar aanleiding van onze eerdere publicatie laten weten dat de beloning voor de bezorgers beter is dan in eerste instantie door hen in hun advertenties werd voorgehouden. Spotta heeft ingezien dat de informatie die bij de werving van bezorgers wordt gegeven beter kan: ‘We zullen ervoor zorgen dat de advertentie duidelijker wordt voor alle leeftijdsgroepen’. Dat is ondertussen gedaan, getuige de advertenties van de laatste weken (zie onder). Daarbij wordt nu duidelijk gemaakt dat de beloning afhankelijk is van de leeftijd. Mogelijk dat een betere weergave van die beloning ook zorgt voor meer aanmeldingen van personeel.
Spotta roept inwoners op hun klachten te (blijven) melden, zodat er een beter beeld komt van de ontbrekende bezorging en zij daarop maatregelen kunnen nemen.
