Hypotheek advies Oisterwijk Midden Brabant Advies Oisterwijk
woensdag, 19 maart, 2025
Hypotheek advies Oisterwijk
Midden Brabant Advies Oisterwijk

Verkeersdeskundige geeft advies over rondweg Moergestel

De verkeerssituatie in Moergestel komt binnenkort aan bod in de gemeenteraad. verschillende inwoners hebben andere wensen en belangen. onder andere om woonwijken, het centrum en de natuur te ontzien. Tegelijk is er groei van verkeer door stremming op de A58 én toename van lokaal verkeer door woningbouw.

Wim Hoogveld, voormalig verkeersdeskundige Gemeente Tilburg, heeft op eigen initiatief onderstaande plan uitgewerkt voor de rondweg in Moergestel. Hij opteert kort samengevat voor een extra aansluiting van de A58 bij de Reedijk.

Onderstaande het advies dat door Wim Hoogveld werd ingezonden:

Aansluiting A58/Moergestel Oost

Probleemstelling

Een bus wijkt op het Rootven uit voor een vrachtwagen en tikt daarbij een geparkeerde auto aan.

De kom van Moergestel heeft veel last van doorgaand verkeer en met name het (agrarisch) vrachtverkeer/ busverkeer en tractoren met aanhangers zorgen voor problemen. De “doorgaande” straten in de kom (Rootven, Schoolstraat, Raadhuisstraat) zijn allemaal te smal. Rijbaanbreedtes van 6 m zijn – vooral in de bochten – onvoldoende om elkaar tegen te komen.

Bovendien hebben fietsers op die straten veel last van de grote voertuigen. Langs de genoemde straten wordt veel gewoond waardoor veel zwaar verkeer (op de klinkerverharding) ongewenst is.

Indien er een file staat op de A58 wordt bovengenoemd probleem nog vergroot, omdat verkeer van en naar Eindhoven uitwijkt naar de route door Moergestel, Spoordonk en Oirschot.

Het instellen van éénrichtingverkeer is ongewenst voor de bewoners van het dorp. Het zal leiden tot veel en ver omrijden en leiden tot meer verkeer in diverse woonstraten.

De beste oplossing is het verminderen – indien mogelijk verbieden – van het doorgaande vracht- en tractorverkeer.

Als het doorgaande vracht- en tractorverkeer beperkt kan worden dan kan wellicht ook een deel van doorgaande personenautoverkeer beperkt worden.

Oplossingen

Rondweg aan noord-, oost- of zuidkant van Moergestel

Het maken van een rondweg/randweg is aan de zuid-/oost- en noordkant een probleem. Het conflicteert met de aanwezige natuurgebieden en/of aanwezige woningen.

Nieuwe aansluiting A58/Moergestel Oost

Een alternatieve oplossing is het maken van een nieuwe aansluiting Moergestel Oost op de A58 ter hoogte van het viaduct Reedijk. Dit smalle viaduct wordt in het kader van de verbreding van de A58 afgebroken en vervangen door een breder viaduct. En het viaduct Reedijk ligt op 2.800 m van het viaduct van de huidige aansluiting A58/Moergestel. Dat is waarschijnlijk voldoende afstand om ingepast te worden i.v.m. bewegwijzering en in- en uitvoegvakken.

Kaart waarop met de oranje route naar Eindhoven vanaf een halve aansluiting Moergestel Oost via aansluiting Moergestel Centrum is ingetekend.

Met RWS kan bekeken worden of bij de Reedijk een halve of hele aansluiting mogelijk is. Een halve aansluiting met toerit naar en afrit vanuit Tilburg zou al een goed bruikbare oplossing zijn. Zie onderstaand kaart 1.

En zelfs ook bruikbaar zijn voor verkeer van en naar Eindhoven: verkeer naar Eindhoven kan vanaf de Reedijk eerst richting de huidige aansluiting Moergestel rijden, daar “kopkeren” en dan weer de A58 oprijden richting Eindhoven! Zie onderstaand kaart 2.

Evenzo kan verkeer vanuit Eindhoven richting Reedijk eerst doorrijden naar de huidige aansluiting Moergestel, daar kopkeren, de A58 oprijden en bij de nieuwe aansluiting A58/Reedijk weer afslaan.

Verbinding Reedijk-Oirschotseweg

Er dient vanaf de A58 tot de Oirschotseweg wel een goede verbinding te komen. De Reedijk tussen A58 en Heirbaan dient te worden verbreed. De route Heirbaan – Vossenhoorn is onvoldoende breed, maar kan na grondaankoop redelijk eenvoudig verbreed worden.

Wellicht is echter het verharden van het noordelijk deel van de Reedijk tussen Heirbaan en Oirschotseweg een betere oplossing. De Reedijk-noord is nu een bijna onbegaanbaar zandpad waar blijkbaar wel regelmatig voertuigen (tractoren, landbouwmachines?) rijden. Zie foto. Welke de beste keuze is kan uit een kostenraming en overleg met omwonenden blijken.

Tractoren weren uit de bebouwde kom van Moergestel

Tractoren mogen geen gebruik maken van de A58, dus als die geweerd moeten worden uit de bebouwde kom van Moergestel dan zal hiervoor een andere voorziening bedacht moeten worden dan de aansluiting A58/Reedijk.

Een idee is om de onverharde en vaak modderige Blankemansweg geschikt te maken voor tractoren (al dan niet met aanhanger). Wellicht is het verbeteren met Terrastab een bruikbare oplossing. Met dit materiaal wordt de in het pad aanwezige grond gemengd waardoor een stevige semiverharding ontstaat. Deze methode is al enkele malen met succes gebruikt door StaatsBosBeheer.

Indien het ongewenst is dat de aangepaste Blankemansweg (veel) gebruikt gaat worden door doorgaand autoverkeer dan is het misschien mogelijk om op enkele plaatsen een verhoogd middeneiland te maken waar personenauto’s niet overheen kunnen rijden maar tractoren met hun hoge wielen/assen wel.

Met een nieuwe aansluiting A58/Reedijk én het opknappen van de Blankemansweg kan in de kom van Moergestel een verbod komen voor doorgaand vracht- en tractorverkeer.

 Nut- en noodzaakstudie voor een aansluiting A58/Reedijk

RWS zal een nut- en noodzaakstudie willen hebben alvorens ze mee wil denken over een nieuwe aansluiting A58/Reedijk. Dat kunnen ze zelf, maar wellicht kan de gemeente met de provincie dit oppakken.

Met een verkeersprognosemodel kan berekend worden hoeveel verkeer over bijvoorbeeld 15 jaar gebruik zal maken van deze aansluiting. Dan kan ook na vergelijking met de situatie zonder die aansluiting de totale rijtijdwinst worden bepaald en die kan weer na verdeling over de motieven (woon-werk/ werk/vrachtverkeer enz.) vertaald worden in reiskostenwinst. De reiskostenwinst en andere te besparen kosten (minder reconstructie en onderhoud in de bebouwde kom, minder ongevallen) kunnen worden afgewogen tegen de extra kosten van een (halve) aansluiting A58/Reedijk. De kosten van het al geplande afbreken van het viaduct Reedijk en het maken van een breder viaduct horen daar dus niet bij.

Met het model kan ook een zogenaamde selected link worden gemaakt van bijvoorbeeld de Reedijk voor de situatie dat die wordt aangesloten op de A58. Op een plattegrond met het wegennet wordt dan met lijndiktes gevisualiseerd waar al het verkeer vandaan komt dat gebruik maakt van de Reedijk.

In het prognosemodel moet t.b.v. deze studie misschien de zone-indeling rondom Moergestel worden verfijnd en moeten de sociogegevens (arbeidsplaatsen, inwoners) worden geactualiseerd.

Planning

De verbreding van de A58 is in juni 2022 i.v.m. stikstofproblemen minimaal 2,5 jaar gepauzeerd. Er is geen nieuwe plandatum genoemd. De vraag is hoe hiermee om te gaan in het streven naar minder doorgaand verkeer door Moergestel.

In het verbredingsplan van de A58 is o.a. opgenomen het aanpassen van de huidige aansluiting Moergestel/A58. Dat betekent waarschijnlijk dat die aansluiting enkele maanden niet gebruikt kan worden en Moergestel lastig bereikbaar zal zijn. Het zou om die reden goed zijn als er dan een aansluiting Moergestel Oost/A58 er ligt! Misschien is er mede om die reden een mogelijkheid de aansluiting Moergestel Oost/A58 als standalone-project uit te voeren. Daarmee is dan een van de redenen voor de verbreding van de A58 in ieder geval opgelost: het sluipverkeer door Moergestel bij files op de A58! Sterker nog, als Moergestel Oost/A58 niet wordt gerealiseerd én er geen rondweg is/komt dan blijft na de verbreding van de A58 de kans op sluipverkeer in Moergestel door files en ongevallen op de A58 bestaan.

Ook is niet duidelijk of tijdens de werkzaamheden in het kader van de verbreding er kans is op files/ vertraging op de A58 en dus op sluipverkeer door Moergestel. 

Kostenraming

In de kostenraming dienen de volgende onderdelen te worden opgenomen

  • De extra kosten voor het maken van een op- en een afrit bij de A58/Reedijk, inclusief bewegwijzering. De kosten van een nieuw breder viaduct zitten al in de kostenraming voor de verbreding van de A58.
  • Het verbreden van Reedijk Zuid tot de Heirbaan en het aanbrengen van verlichting.
  • Het aanleggen van een nieuw wegvak via het zandpad Reedijk Noord tussen Heirbaan en Oirschtotseweg, incl. verlichting.
  • Het zo nodig aanpassen van de aansluiting Reedijk Noord/Oirschotseweg.
  • Het opknappen van de Blankemansweg tussen Reedijk en de Schoolstraat (bij de carpoolplaats). Zonder verlichting i.v.m. het naastliggende natuurgebied?

 

Over Wim Hoogveld

Wim Hoogveld was voorheen verkeersdeskundige bij de Gemeente Tilburg. Wim komt regelmatig in Moergestel, en ziet ‘hoe vrachtwagens zich door het dorp wurmen’. Hij zat in de ledencommissie van  Natuurmonumenten en daardoor betrokken geraakt bij het Moergestels Broek in relatie tot een rondweg voor Moergestel. Vanuit de gemeente was hij betrokken bij onder andere station Reeshof, de rondweg om de stad en knooppunt De Baars. Als lid van het Platform Toegankelijkheid Oisterwijk heeft hij recent commentaar gegeven op aanpassing van enkele oversteekpunten in de hoofdstraten in Moergestel.

 

Scroll omlaag en lees meer!






Gerelateerd - Meer >>