Wie beter dan Gemeente Oisterwijk, met zowel ervaring met een AZC alsmede huisvesting voor statushouders, zou inzage kunnen geven in het mogelijke effect van een einde aan voorrang op woningtoewijzing aan statushouders?

Vluchtelingen/asielzoekers krijgen in Nederland na een zorgvuldige afweging al of geen verblijfsvergunning. Indien zij een verblijfsvergunning krijgen noemen we hen statushouders. Vanaf dat moment mogen zij net als andere inwoners aanspraak maken op een woning. Hoewel de directe verplichting ter discussie staat, geeft de landelijke overheid aan gemeenten ieder jaar een minimaal aantal te huisvesten statushouders in opdracht. In Oisterwijk wordt dat aantal niet gehaald.
Voorrang
Met woningbouwcorporaties is afgesproken dat zij een percentage van de beschikbaar komende woningen beschikbaar stellen aan statushouders. Weinig woningen betekent automatisch ook minder woningen voor statushouders, zoals er ook minder woningen zijn voor de jeugd in de voortdurende jaren van woningnood.
Die laatste groep moet net als andere woningzoekenden al snel 10 jaar ingeschreven staan om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen; zij gaan mee in het totale aanbod dat ook voor oudere woningzoekenden beschikbaar komt.
Voor statushouders gelden die wachttijden niet. Statushouders krijgen een woning zonder dat gekeken wordt naar inschrijfjaren. De reden daarvoor is, dat anders de AZC’s bezet blijven, en er geen ruimte is voor instroom van andere vluchtelingen.
Opheffen
Landelijk heeft de minister Keijzer aangegeven af te willen van deze voorrangsregeling. Enkele gemeenten zijn daar op voorhand al mee gestopt; andere vinden het juist kwalijk dat die voorrang wettelijk zou worden ingetrokken. Zo ook Tilburg, waar Oisterwijk als onderdeel van Hart van Brabant op meerdere onderwerpen een stevige samenwerking mee heeft. Tegelijk wil Minister Faber aan gemeenten 30.000 euro bieden per woning die gemeenten regelen voor een statushouder.
Oisterwijk
In tegenstelling tot veel andere gemeenten, wil het college (burgemeester en wethouders)Â desgevraagd op beide voorstellen niet inhoudelijk reageren, met hun gedachte wat zij van deze voorgenomen aanpassingen vinden. Is het plan verstandig en nuttig, en wat verwachten zij wat de effecten daarvan zijn in Oisterwijk? ‘Op 7 november jl. heeft onze raad een motie aangenomen om het huidige beleid te handhaven waarbij 15% van de vrijgekomen huurwoningen naar bijzondere doelgroepen (statushouders, uitstroom beschermd wonen en urgenten) gaat. Op dit moment is dit dus het geldend beleid. Als de landelijke regelgeving op dit punt gewijzigd wordt, beraadt het college en de raad zich hier mogelijkerwijs opnieuw over. De mogelijke veranderingen zijn nog onvoldoende integraal uitgewerkt om de gevolgen te overzien,’ aldus de woordvoerder namens het college.
Vooralsnog blijft de voorrangsregeling bestaan, tot maximaal 15% (samen met enkel andere urgente doelgroepen), en worden de door de overheid gestelde aantallen niet behaald.