Donderdag 25 mei gaat de nieuwe website van Gemeente Oisterwijk live. Op www.oisterwijk.nl leest u informatie over de dienstverlening van de gemeente.
De huidige website www.Oisterwijk.nl is inmiddels ruim 8 jaar oud. De site is zowel qua inhoud als qua vormgeving verouderd. Met 285.000 bezoeken per jaar (voor uw beeldvorming; Oisterwijknieuws.nl heeft er 1.880.000) is de website voor de gemeente het kanaal met de meeste klantcontacten. Volgens de gemeente daarom van groot belang dat de kwaliteit van de website goed is.
Online regelen
‘Het belangrijkste van de website is uiteraard dat je als bezoeker vindt wat je moet vinden: dat mag dan niet teveel tijd kosten én je moet op een eenvoudige manier iets kunnen regelen. Bijvoorbeeld het verlengen van je rijbewijs, het doorgeven van je verhuizing of het opzoeken van de openingstijden van de milieustraat. Maar liefst 70% van onze bezoekers bekijkt Oisterwijk.nl op hun mobiel: alle reden dus om ervoor te zorgen dat de website daarop dan ook goed leesbaar is en goed werkt,’ zo laat de gemeente weten.
Hierbij moet opgemerkt worden dat lezers van de website niet alles te zien krijgen wat de gemeente te vertellen heeft. Een deel wordt op Facebook en/of Twitter geplaatst of via persberichten, post of mail verspreid. De diverse communicatiekanalen, zo is al vele jaren opgevallen, tonen niet dezelfde inhoud.
Ook is goed te weten dat veel wat de gemeente aangaat, niet wordt geplaatst op Oisterwijk.nl, maar staat op de raadsinformatie website. Voor inwoners is ‘de gemeente’ alles, maar bij de gemeentelijke organisatie wordt onderscheid gemaakt tussen de uitvoering via Oisterwijk.nl (college van burgemeester en wethouders samen met de ambtelijke organisatie) en het raadswerk (de politieke partijen met hun volksvertegenwoordigers) zoals voorbereidingen op vergaderingen, verslaglegging daarvan en de daar genomen besluiten, hetgeen te zien is via Oisterwijk.raadsinformatie.nl.
Website
De nieuwe website Oisterwijk.nl is volgens de gemeente ingericht op hedendaags gebruik, waarbij veel aandacht is gegeven aan gebruikers die kijken op hun mobiel. Tevens is een onderzoek meegenomen waarin website bezoekers zijn bevraagd. ‘De vernieuwde website heeft een frisse en rustige uitstraling, die aansluit op onze huisstijl. Alle onderwerpen zijn te vinden in het menu op de homepage. Met behulp van korte hulpteksten krijg je als bezoeker te weten wat je op elke pagina gaat vinden: dat zorgt ervoor dat de kans dat je de juiste link aanklikt, groter wordt. Natuurlijk ontbreekt ook de zoekfunctie niet, hoewel de meeste bezoekers toch Google gebruiken om rechtstreeks naar een pagina te gaan.’