Het behalen van goede examenresultaten is van groot belang voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Deze resultaten bepalen immers niet alleen of ze slagen voor hun eindexamen, maar hebben ook invloed op hun toekomstige mogelijkheden op het gebied van studiekeuze en carrière. Een belangrijke factor die van invloed kan zijn op deze resultaten is de zogenoemde N-term. In dit artikel zullen we de invloed van de N-term op jouw examenresultaten onderzoeken en bespreken.
Wat is de N-term?
De N-term is een term die wordt gebruikt bij de beoordeling van examens. Het is een correctiefactor die aangeeft hoe moeilijk een examen is geweest in vergelijking met voorgaande jaren. De N-term kan variëren van -1,0 tot +2,0, waarbij een negatieve N-term betekent dat het examen als moeilijker wordt beschouwd en een positieve N-term juist aangeeft dat het examen als makkelijker wordt beschouwd. N-term 2023 is echter iets anders gegaan dan normaal gesproken. Door de COVID omstandigheden hebben leerlingen al sinds het voorjaar van 2020 een andere voorbereiding op het centraal examen. Hierdoor kunnen we er niet van uitgaan dat de vaardigheid van de leerlingen in 2023 gelijk is aan die van leerlingen in bijvoorbeeld 2019. De score werd dit jaar afgezet tegen de scores van andere leerlingen in 2023.
Invloed op jouw examenresultaten
De N-term kan een grote invloed hebben op jouw examenresultaten. Stel je voor dat je een examen hebt gemaakt waarvan de N-term -0,5 is. Dit betekent dat het examen als moeilijker wordt beoordeeld dan voorgaande jaren. Als jouw behaalde score zonder rekening te houden met de N-term net onder de norm is, kan de N-term ervoor zorgen dat jouw uiteindelijke cijfer hoger uitvalt en je alsnog slaagt voor het examen. Aan de andere kant kan een hoge N-term ervoor zorgen dat jouw behaalde score juist onder de norm valt en je het examen niet haalt, ook al had je in andere jaren met dezelfde score wel geslaagd.
Eerlijkheid en betrouwbaarheid
De N-term wordt door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) vastgesteld op basis van de prestaties van alle leerlingen die het examen hebben gemaakt. Het doel hiervan is om de eerlijkheid en betrouwbaarheid van de examens te waarborgen. Door rekening te houden met de moeilijkheidsgraad van het examen kunnen leerlingen op een eerlijke manier worden beoordeeld en wordt voorkomen dat zij benadeeld worden door een te moeilijk examen.
Kritiek op de N-term
Ondanks het feit dat de N-term wordt gebruikt om de eerlijkheid en betrouwbaarheid van examens te bevorderen, is er ook kritiek op deze term. Sommige critici stellen dat de N-term een vorm van inflatie in de examencijfers veroorzaakt, aangezien moeilijke examens vaak resulteren in hogere N-termen en dus hogere cijfers. Hierdoor zouden examencijfers minder waardevol worden en kunnen leerlingen hun prestaties minder goed vergelijken met voorgaande jaren.
Daarnaast wordt er ook kritiek geuit op het feit dat de N-term pas na het maken van het examen wordt bepaald. Dit betekent dat leerlingen geen rekening kunnen houden met de N-term bij het maken van hun examen en dus geen invloed hebben op hun uiteindelijke cijfer. Dit kan als oneerlijk worden ervaren, aangezien de moeilijkheidsgraad van het examen van grote invloed kan zijn op de behaalde resultaten.
* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer