PIT Onderzoek heeft deze en vorige week twee informatieve artikelen gepubliceerd over de communicatie van de gemeente Oisterwijk. Ze gaan specifiek over de communicatie tussen het college van burgemeester en wethouders (namens hen de ambtelijke organisatie) met de inwoners en media van Oisterwijk.
Het gaat al vele jaren gaat over de wens/ noodzaak tot goede communicatie. Veel inwoners en ook raadsleden klagen over de uitvoering daarvan, en er zijn meerdere plannen en acties geweest om deze communicatie te verbeteren. Dat er signalen zijn dat dit nog niet goed gaat, blijkt uit diverse berichtgevingen in de media, reacties van inwoners op sociale media, en uitingen van raadsleden bij de behandeling van belangrijke onderwerpen in de raad. Zo krijgen inwoners niet altijd een ontvangst bevestiging, worden vragen of terugbelverzoeken niet of niet volgens verwachting beantwoord, en worden bij gemeentelijke voorbereidingen op besluiten niet, niet tijdig of niet de juiste belanghebbenden geïnformeerd.
Wethouder
In de twee artikelen die Kees van Elderen en Jos van Luyck – beide leden van de onderzoeksredactie – hebben geschreven, halen zij onder andere het gemeentelijk uitgangspunt aan: ‘We zijn er voor u! Dat merkt u aan onze manier van communiceren, ‘ en ‘Dienstverlening gaat over wat we leveren, hoe we het leveren, hoe we meedenken en hoe we communiceren.’ Uit een gesprek dat beide redactieleden hebben gehad met PGB wethouder Dion Dankers, blijkt dat deze het ‘gehoord worden’ van belang vindt. Wethouder Dankers had samen met zijn partij PGB de slechte communicatie als speerpunt bij de eerdere verkiezingen, en is nu zo’n 5 jaar als wethouder actief.
Signalen
In 2022 zijn enkele doelen gesteld, maar die blijken niet allemaal gehaald vanwege ofwel een te hoge ambitie, ofwel capaciteitsproblemen. Voor 2023 zijn daarop de doelen bijgesteld. Er was in ieder geval wel aandacht voor schrijven in heldere taal, verbetering van de telefonische dienstverlening en het inrichten van een nieuwe website. Waar het volgens PIT Onderzoek – gebaseerd op signalen uit de samenleving – nog mis gaat is onder andere de bereikbaarheid per mail. De wethouder laat weten blij te zijn met de signalen, en zegt toe, als de signalen toenemen deze intern onder de aandacht te brengen.
Volgens Dankers is er intern steeds voldoende aandacht voor het beantwoorden van vragen, maar ontbreekt er een interne afspraak over de manier waarop dat gebeurt. De ambtenaren mogen dat zelf bepalen. Dankers moet ook erkennen dat de communicatie op onderdelen beter kan. Daartoe is volgens hem nu wel het capaciteitsprobleem opgelost en is een nieuwe ‘medewerker dienstverlening en participatie’ aangenomen.
Lees hier de publicaties van PIT Onderzoek