16 tot en met 24 maart, op zaterdagen en zondagen van 11:00 tot 17:00 uur, is er een nieuwe expositie te zien in De Verdieping, Den Boogaard Moergestel. Er worden werken getoond van vier kunstenaars.
Werk van Irene Keyzer en Ruud Pluijms, winnaars van de publieksprijs van de expositie “Onderweg”. Zij nodigen collega’s Ine van Son en MadameRuiz uit om gezamenlijk “Verder Onderweg” te gaan.
Ruud F.M.Pluijms
De boterzachte boetseerwas omzetten in de hardheid van brons of tin is een fascinerende techniek. Zo nu en dan laten beelden zichzelf maken, je handen als gereedschap, steeds stukjes was opbrengen of verplaatsen, de buitenwereld vergetend. Maar het kan ook een gevecht zijn als je niet dat krijgt wat je voor ogen hebt. Mijn voorkeur ligt bij het figuratieve, de natuur en vooral het menselijk lichaam. De lerarenopleiding Beeldende Vorming heeft toch zijn vruchten afgeworpen, een opleiding die je een veelvraat maakt voor allerlei technieken. Of het nu metaal, hout, klei of glas is, heerlijk om mee te werken en de technieken te doorgronden. Daarnaast de opleiding op het Grafisch Lyceum maken het plaatje compleet. Maar uiteindelijk, welke opleiding je ook volgt, de natuur en vooral het menselijk lichaam is de mooiste en beste inspiratiebron. En: zoals de zon de bloemen kleurt, zo kleurt kunst het leven. (Sir John Lubbock)
Irene Keyzer
Beeldend kunstenaar Irene Keyzer wordt geraakt door de natuur, niet alleen de zichtbare werkelijkheid daarvan, maar ook de onzichtbare beleving. Deze ervaring is duidelijk te zien wanneer je oog in oog komt te staan met haar abstracte schilderijen. ‘Ik schilder het beeld wat zich aan mij voordoet, losgekomen van de werkelijkheid. Voor mij begint zo’n natuurbeleving met kijken en eindigt deze met zien.’ In september heeft zij meegedaan met de expositie Onderweg, georganiseerd door Galerie de Verdieping. Als een winnaar van de publieksprijs laat zij nieuw werk zien bij De Verdieping. Irene heeft beeldend kunstenaar Ine van Son uitgenodigd als mede-exposant. Irene en Ine vinden elkaar in het waarnemen van de natuur ieder op een persoonlijke wijze. Ine met haar installaties van natuurlijke materialen, met oog voor detail en het verhaal, waarbij ook de omgeving een rol speelt. Irene vertaalt haar observaties in kleurlagen, vloeiend of afgewisseld met lijnen en structuren op doek. Voor deze tentoonstelling is de ‘hortus conclusus’ het uitgangspunt. Wordt het een onherbergzame plek, of een tuin, een landschap waarin het leven tot bloei komt? Beide kunstenaars laten hun innerlijke beleving tot verbeelding komen.
MadameRuiz
Inkt is eigenwijs: het stroomt alle kanten op. Dat experimentele, niet weten wat voor eindresultaat je krijgt, boeit kunstenares MadameRuiz. De kracht van inkt, het contrast met het papier, maar ook de zachtheid van de wassing. Het inspireert, daagt uit en verrast, keer op keer. Het schilderen is meditatief, verstillend. De buitenwereld gaat even op pauze en de volle concentratie van de kunstenares ligt in zichzelf en bij haar muze voor het moment. Met inkt komt de tekening laag voor laag tot leven en de persoon ontvouwt zich bij iedere penseelstreek. De kunst is door laag op laag inkt te stapelen, de eigenwijze vloeiing van het materiaal te modelleren naar een realistische weergave van een persoonlijkheid. MadameRuiz maakt namelijk persoonlijke inkt portretten in opdracht van particulieren. Portretten van geboorte, kinderen, huwelijk, en ter nagedachtenis. Portretten van mensen én van huisdieren. Daarnaast richt zij zich op expressionistische, meer experimentele en kleurrijke autonome portretten van gezichten/bustes en danseressen. Naast dat MadameRuiz, aka Miriam Groenen-Ruis als kunstenares een eigen atelier runt, is ze ook werkzaam als zangeres en als kunst docente op 2College Durendael in Oisterwijk.
Ine van Son
Gefascineerd door het textielwerk dat generaties lang van moeder op dochter werd doorgegeven, is ze door haar moeder ingewijd in de reeds eeuwenoude sociale functie van het samen uitvoeren van handwerk. Later ging ze de sculpturale mogelijkheden van textiel onderzoeken. In haar kunstpraktijk krijgt dit materiaal vaak een prominente plek naast andere materialen. Ine houdt zich graag bezig met thematisch en/of locatie-gebonden werk, binnen en buiten. Ze laat zich daarbij leiden door de sfeer en geschiedenis van de omgeving. Haar werk vormt een reactie op wat zich daar toont. Of wat zich, als een onzichtbare aanwezige, juist niet (meer) toont. Ine heeft voor deze expositie het door Irene gebruikte thema “hortus conclusus” onderzocht. Is de beslotenheid van deze “besloten tuin” van binnenuit of juist vanaf te buitenkant bezien? Hoe gewenst of ongewenst is de beslotenheid? Sluit het degene die er naar binnen wil buiten? Dit resulteerde in ruimtelijke werken en in een video waarin dit thema wordt bezien.