Care Inn

Politie waarschuwt voor toename babbeltruc door nepagenten


De afgelopen dagen zijn er in onze regio meerdere meldingen binnengekomen van telefonische babbeltrucs door nepagenten. De nepagent benadert telefonisch, vaak oudere, mensen en probeert deze voor duizenden euros op te lichten.

Voor u het weet, trekt een onverlaat uw portemonnee of telefoon uit uw handen, of gaat er met uw bankpas vandoor …

Het slachtoffer wordt gebeld. Aan de andere kant van de lijn doet iemand zich voor als medewerker van de politie. Vaak winnen de oplichters het vertrouwen van het slachtoffer doordat de oplichters de naam en het adres van het slachtoffer weten te noemen. De oplichter die zich voordoet als medewerker van de politie belt in verband met een ‘aanhouding’ en vervolgens vraagt deze nepagent om de bankgegevens van het slachtoffer. Of ze maken een afspraak om fysiek langs te komen om dan spullen, bijvoorbeeld een bankpas, pincode, geld en sieraden, op te halen.

Krijgt u iemand aan de lijn of aan de deur met zo’n verzoek? Hang dan meteen op of doe direct de deur dicht en bel de politie via 112.

Het is goed om te weten dat de politie nooit mensen belt om naar bankgegevens te vragen of om bankpassen, geld of sieraden op te halen. Heeft u ouders die op leeftijd zijn? Een opa of oma? Werkt u met oudere mensen? Praat dan over deze vorm van criminaliteit en druk mensen op het hart dat de politie nooit om pinpassen en/of pincodes vraagt en nooit iemand langs de deur stuurt om waardevolle spullen op te halen.