Care Inn

Dinner Train belooft gedupeerde klanten later terug te betalen (Update)


Afgelopen week is er ophef ontstaan omdat het Oisterwijkse bedrijf Dinner Train de door hen zelf geannuleerde boekingen niet terug kan betalen. Het bedrijf – dat met een rijdend treinrestaurant telkens vanuit een andere stad in Nederland gasten een bijzondere ervaring aanbiedt op het Nederlandse spoor – heeft een aantal ritten moeten verplaatsen; mensen voor wie die verplaatsing niet uitkomt hebben recht op een terugbetaling. Die komt, zo geeft de directie aan, maar het heeft tijd nodig.

Problemen

Diner Train voert haar diensten uit met historische restauratierijtuigen (zie video). ‘Vanwege technische problemen hebben wij helaas een aantal weken onze ritten moeten verplaatsen. Het verplaatsen van deze ritten hebben wij niet lichtzinnig gedaan. In de eerste plaats omdat wij onze gasten moeten teleurstellen die zich verheugen op een leuke dag, wij zetten ons hier elke dag met veel passie voor in. Ook kost het ons veel geld omdat een groot deel van onze eigen kosten voor de rit worden gemaakt. Het belang van een plezierige en vooral veilige rit van de gasten en medewerkers is echter nog belangrijker,’ aldus Tim Beltz namens de organisatie.

Alternatief

Bij deze verplaatsing werd aan de klanten een drietal opties geboden: Een verplaatsing naar een nieuwe datum, een voucher om op een later tijdstip te boeken of een voucher om op een later tijdstip geld terug te ontvangen. ‘Een groot deel van onze gasten heeft begripvol en, naar omstandigheden, positief gereageerd op ons bericht.’ Vorig week kwam in de media dat een aantal gedupeerden niet tevreden zijn met het voorstel. Zij willen hun geld terug – hebben daar ook recht op – en vinden het niet juist dat zij daarop moeten wachten totdat Diner Train daartoe overgaat. Het gaat om meer dan honderd euro per persoon, en terugbetaling zou 5 of meer maanden duren.

Financieel

Duidelijk is dat het bedrijf de eerder ontvangen gelden van klanten op dit moment niet kan terugbetalen. Hiertoe zullen eerst inkomsten gegenereerd moeten worden uit nog komende ritten.  Diner Train laat weten, dat de berichtgeving in de media ervoor heeft gezorgd dat het aantal aanvragen voor een terugbetaling flink is gestegen. ‘Door onze kostenstructuur is dat op dit moment lastig en we hebben de gasten dan ook gemeld dat we dit gaan doen, maar dat dit wat langer kan gaan duren met de vraag daar begrip voor te hebben. We zitten in een roerige periode en snappen natuurlijk ook de bezorgdheid van onze gasten. Wij zijn druk bezig om iedereen te woord te staan.’

Eind augustus

Het bedrijf laat weten sinds 2019 naar tevredenheid dergelijke ritten te organiseren en betreurt wat er is gebeurd. Daarbij erkent deze ook dat de communicatie niet bij alle klanten goed is verlopen. Ondanks deze ontstane situatie, stelt Diner Train dat het voor toekomstige klanten nog steeds verantwoord kan om vooraf een boeking af te rekenen. Het is uiteraard aan de consument om daarin een eigen keuze te maken. Het bedrijf verwacht vanaf eind augustus weer de normale planning te kunnen hervatten.

Het bedrijf is niet per telefoon bereikbaar. Daarvoor is gekozen omdat de kleine organisatie geen grotere hoeveelheden telefoontjes tegelijk aankan. Via de website van Diner Train kunnen bestaande en nieuwe klanten middels een contactformulier vragen stellen.

Update 17 augustus 2024

Volgens Omroep Brabant zijn alle ritten en ook de boekingsmogelijkheden stop gezet. Geld om de gedupeerden terug te betalen lijkt er niet te zijn. Er is aangegeven in 2025 weer te kunnen starten.