Care Inn

Wethouder en ProRail nemen flitspaal in gebruik op spoor in Oisterwijk


In Oisterwijk is de handhaving met flitscamera’s bij overwegen gestart. Weggebruikers die de rode knipperlichten en dalende spoorbomen negeren, kunnen vanaf maandag 9 september een boete verwachten voor hun gevaarlijke gedrag.

40 risicovolle overwegen
ProRail is gestart met het plaatsen van flitscamera’s bij spoorwegovergangen. Dat doen zij in samenwerking met het Openbaar Ministerie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld, en ProRail werkt samen met de betreffende gemeentes. De flitscamera’s worden geplaatst op ongeveer 40 risicovolle overwegen. De Spoorlaan in Oisterwijk is hier één van. Ook start eenzelfde handhaving op de overweg aan de Heusdensebaan.

 

Na rood ongeveer 3 seconden om te stoppen (Bron: ProRail).

De flitscamera aan de Tilburgseweg in Oisterwijk wordt op een later moment geplaatst. Ook de Brabantse gemeentes Boxtel, Vught en Den Bosch is ProRail voornemens flitscamera’s te plaatsen.

Negeren rood licht levensgevaarlijk
Dimitri Kruik, regiodirecteur bij ProRail: “We hebben helaas al te vaak gezien dat het negeren van de rode lichten echt levensgevaarlijk is. Naast onze inzet met campagnes en borden hebben we met de flitspaal nu een middel waarmee we veilig gedrag ook echt kunnen afdwingen. Dat doen we in goede samenwerking en afstemming met het OM en de wegbeheerders, zoals de gemeente Oisterwijk. Het is fijn om samen te werken aan ons streven naar nul ongelukken.”

Het doel van de flitscamera’s is niet het schrijven van boetes, maar het creëren van gedragsverandering. Door een proef in Hilversum weet ProRail dat dit werkt. Na verloop van tijd nam het aantal overtredingen met meer dan 50 procent af.

Oisterwijk
Wethouder Anne Christien Spekle van de gemeente Oisterwijk grijpt het initiatief met beide handen aan: “Alles wat we kunnen doen om de verkeersveiligheid in onze gemeente in het algemeen en rondom het spoor in het bijzonder te verbeteren, moeten we met beide handen aangrijpen. Zowel in preventieve zin als repressief. De inzet van deze flitscamera’s draagt daaraan bij. Daarom ondersteunen we dit initiatief van ProRail.”

Veiliger gedrag bij overwegen

ProRail en Gemeente Oisterwijk werken samen aan veilige spoorovergangen (Bron: ProRail).

Voor de overwegen zijn speciale camera’s nodig. Dit slimme camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd via het CJIB.
Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag maximaal 300 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op een sanctie van 210 euro. Als de camera’s registreren dat ook veel voetgangers zich schuldig maken aan gevaarlijke gedrag op overwegen, kunnen er eventueel boa’s worden ingezet om ze ter plekke te beboeten.

Bij problemen?

Bij meerdere afgesloten overwegen door bijvoorbeeld een storing of defecte trein is Oisterwijk in twee delen gesplitst; daarvoor biedt verantwoordelijk wegbeheerder Gemeente Oisterwijk nog geen veilige oplossing. Nu kan daar vanaf nu dus wel een boete volgen, maar informatie aan weggebruikers of assistentie met verkeersregelaars is er meestal geheel niet, of pas na bijvoorbeeld een uur. Weggebruikers die van de ene naar de andere afgesloten overweg rijden weten niet waar ze door kunnen, en steken dan vaak – ondanks de gevaren – alsnog over bij een gesloten slagboom. Omrijden via Tilburg of Boxtel is met name voor fietsers niet te doen, en vanuit Heukelom of Waterhoef naar de onderdoorgang bij het station lopen voor velen te ver.