Van november 2024 tot mei 2026 wordt het spoor door Oisterwijk dubbel zoveel gebruikt voor goederenvervoer. Zowel ProRail als Gemeente Oisterwijk ondernemen geen acties op de wegen rondom de overwegen, om eventuele stremming of extra overlast te voorkomen.
Vanwege werkzaamheden aan het spoor in Duitsland, worden treinen omgeleid via de Brabantroute; het spoor door Oisterwijk. Normaal rijden er 60 goederentreinen over dit spoor; tijdens 20 weken in de genoemde periode zijn dat er 135. Dit aantal komt bovenop het aantal passagierstreinen. In dit (klik) overzicht staat in paars aangegeven weken weken het drukste zijn.
ProRail
ProRail heeft enkele maatregelen genomen om te zorgen dat deze treinen op het spoor hun weg kunnen vinden: ‘De werkzaamheden hebben ook impact op onze logistieke operatie. Incidenten kunnen langer duren en meer treinen en reizigers raken betrokken. Daarom hebben we verschillende logistieke maatregelen genomen om verstoringen beter te kunnen afhandelen. Denk aan verbeterde processen voor het bijsturen van treinen, nieuwe richtlijnen voor het omgaan met vertragingen en nauwere samenwerking met goederenvervoerders. Ook op ICT-gebied zijn stappen gezet om informatie sneller en makkelijker te delen binnen onze organisatie en met vervoerders. Dit zorgt ervoor dat we tijdens de werkzaamheden meer treinen kunnen laten rijden en de werkdruk beheersbaar blijft.’ Daarbij merkt de woordvoerder van ProRail op, ondanks dat het er tweemaal meer worden, dat het maximale aantal onder de norm blijft.
Gemeente
De extra treinen zorgen voor vaker afgesloten overwegen, en dat kan voor lokaal verkeer overlast veroorzaken. Ook is er meer risico op bijvoorbeeld gestrande treinen of storingen. In dergelijke situaties komt het regelmatig voor dat het verkeer in Oisterwijk daar overlast van ervaart, vanwege meerdere afgesloten overwegen. Ondanks dat een trein daarvan de oorzaak is en er ook direct gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, is noch de politie, noch ProRail, maar wel Gemeente Oisterwijk verantwoordelijk voor de veiligheid en een goede regulering van het lokale verkeer. Ervaring leert dat de gemeente bij dergelijke verstoringen geen actie onderneemt, of pas na lange tijd. Weggebruikers weten bij een gesloten overweg niet welke overwegen er open zijn, er wordt geen of pas laat informatie verstrekt of verkeersregelaars ingezet.
Een woordvoerder van Gemeente Oisterwijk laat weten: ‘Extra treinen betekent automatisch meer overlast voor de omgeving. Vooralsnog nemen we geen lokale maatregelen.’