Honderden woningen moeten er komende jaren gebouwd worden in Moergestel, maar het wegennet is daar niet op berekend. Daarbij klagen inwoners over sluip- en landbouwverkeer door de centrumstraten.
De commissie- en raadsleden praten 21 november om 19.30 uur in het Raadhuis op de Lind over het voorliggende Verkeersplan Moergestel. Inwoners zijn als toehoorder welkom. Uiteraard kan eenieder die daar behoefte aan voelt de raadsleden mondeling of schriftelijk hun wensen en bedenkingen meegeven. Waar moet al dat verkeer naartoe? Welke wegen zijn juist wel, of juist niet geschikt voor de afwenteling van het verkeer, of moeten worden aangepast? Sluipverkeer, vrachtverkeer, landbouwverkeer en de toename door woningbouw van Oostelvoortjes/ Heiligeboom en Moergestel Noord.
Ingezonden brief
Vanuit bewoners rondom een voorgestelde route, is onderstaande brief ingezonden.
Geachte raads- en commissieleden, geachte fractievoorzitters, geachte partijleden,
Op 21 november a.s. vindt een raadsontmoeting plaats waarin de herijking van het Verkeersplan Moergestel besproken wordt. Tijdens de ontmoeting zal o.a. worden gesproken over een randweg voor Moergestel. In de Discussienota bij de vergadering wordt u een aantal keuzes m.b.t. deze randweg voorgelegd. In alle variaties staat een zuidoostelijke variant die door de wijk Heivelden loopt en door het Moergestels Broek, het natuurgebied bij de beek de Reusel. Als bewoners van de wijk Heivelden maken wij ons ernstig zorgen over deze ontwikkeling en verzetten wij ons hevig tegen een randweg op deze locatie. Hieronder zetten wij onze argumenten uiteen.
•De voorgestelde route loopt over de Scheerman, een straat die toegang biedt tot de wijk Heivelden. Thans komt hier alleen bestemmingsverkeer. Door het voorgestelde tracé zullen er ruim 4000 extra verkeersbewegingen (vooral (vracht-)auto’s) per dag door de wijk komen. Dit is voor de bewoners niet acceptabel.
•De voorgestelde route loopt door een NNB-natuurgebied met een forse natuurambitie en nabij een Natura2000-gebied. Het voorgestelde tracé zal de natuur in dit gebied ernstig verstoren en bedreigen, en het werk van Natuurmonumenten van de afgelopen jaren tenietdoen. In de Oisterwijkse Bossen en Vennen is niet de historische fout gemaakt het gebied geschikt te maken voor woningbouw en het te doorkruisen met wegen. Gaan we deze fout nu wel maken in het Moergestels Broek?
•Adviesbureau Sweco heeft onderzoek gedaan naar de randweg en concludeert dat een zuidoostelijk tracé de meeste verlichting van verkeersdruk zal bieden in het centrum van Moergestel. De vraag die Sweco heeft onderzocht, is echter niet de juiste. De vraag luidde: “Geeft een rondweg aan de Noord, Oost of beiden kanten verlichting in het centrum van Moergestel?”. De vraag had moeten luiden: “Geeft een rondweg aan de Noord, Oost of beiden kanten verlichting in het centrum van Moergestel zonder dat daarmee andere wijken van het dorp belast worden en met de minste belasting voor de ecologische hoofdstructuur?”.
•Ondanks dat aanleg van het voorgestelde tracé van Sweco zeer grote impact zou hebben op bewoners van de wijk Heivelden, zijn zij tot nog toe niet betrokken geweest bij de onderzoeken en plannen. Zij zijn niet bevraagd en er zijn geen individuele uitnodigingsbrieven aan inwoners van deze wijk gestuurd om hen op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen. Dit is een gemiste kans van gemeente Oisterwijk en heeft het vertrouwen de wijk Heivelden in de gemeente ernstig geschaad.
•Er zijn verschillende alternatieven voor het voorgestelde zuidoostelijke tracé die minder belastend zijn voor de inwoners van de wijk Heivelden en voor de ecologische hoofdstructuur. Deze zijn echter niet onderzocht en worden daarom niet als keuze aan u voorgelegd. Ook Sweco schrijft in haar rapport dat “Het risico bestaat dat uit het omgevingsproces een ander tracé naar voren komt dan het tracé dat in deze studie is onderzocht.” Bovendien beschrijft Sweco, ook verwijzend naar de Verkenningsnotitie Leefbaarheid Moergestel (2019), dat hoewel verkeerskundig gezien het zuidoostelijke tracé een optie is, deze “omwille van de ecologische hoofdstructuur en de nabijgelegen woonwijk als niet kansrijk wordt beschouwd.” Des te meer reden dat alternatieven onderzocht moeten worden.
•Verschillende omstandigheden, zoals geplande woningbouw en het pauzeren van de verbreding van de A58, zorgen voor een voorspelde toename in verkeer in Moergestel van zo’n 6.000 naar 12.000 tot 15.000 voertuigen per dag. Het voorgestelde zuidoostelijke tracé kan deze toename niet verwerken. Is het zorgvuldig bestuur om met verdere noodzakelijke gemeentelijke bezuinigingen in het verschiet ruim €5.000.000 uit te geven aan een randweg die het probleem van verkeersdruk niet zal gaan oplossen?
•Zo’n 25% van de verkeersdruk in Moergestel wordt volgens advies- en ontwerpbureau Exante veroorzaakt door sluipverkeer. Dit verkeer kiest voor ‘de route binnendoor’ om de files op de A58 te vermijden. Dit is een probleem op rijksniveau, waarbij mogelijk ook de provincie betrokken moet zijn. Waarom probeert Oisterwijk dit in z’n eentje op te lossen, ten koste van haar bewoners?
•In de Discussienota worden ook varianten op het tracé van Sweco aan u voorgelegd die zijn onderzocht door de Werkgroep Moergestel. Deze varianten hebben echter geen enkel draagvlak onder de bewoners, wat duidelijk werd door het hevige verzet tijdens de bijeenkomst van Samen maken we Moergestel op 4 november j.l. Bewoners van de wijk Heivelden zijn ook bij dit onderzoek niet betrokken geweest en varianten die de Werkgroep heeft ontwikkeld, kunnen daarom niet als serieuze opties beschouwd worden. We vragen u dan ook geen kennis te nemen van deze varianten en er verder geen onderzoek naar te doen.
We benadrukken dat een randweg op voorgestelde locatie voor de bewoners van de wijk Heivelden niet acceptabel is. Vertegenwoordigers van verschillende andere wijken in Moergestel geven aan dat dit voor hen ook geldt. We pleiten ervoor dat gezocht wordt naar integrale en duurzame middellange- en langetermijnoplossingen die voor het hele dorp acceptabel zijn, zoals druk uitvoeren op het rijk om verbreding van de A58 te realiseren en/of onderzoek naar een rondweg die ruimer om Moergestel heen ligt.
Tot slot, om u een beeld te geven van de locatie waarover het gaat, delen wij met u bijgevoegde foto. Tevens nodigen wij u van harte uit voor een kop koffie en een wandeling in en rond onze mooie wijk.
Hoogachtend,
Judith van Dal, Ed Korkers, Louis van de Meijdenberg, Renée Otte, Desirée en Stan Peeters, bewoners van wijk de Heivelden