In de modewereld is verandering de enige constante. Terwijl sommige merken bloeien en gedijen, zijn er anderen die de uitdagingen niet kunnen doorstaan.
Er waren helaas in 2023 wederom enkele van deze modeverhalen die niet het verwachte happy end kenden. Toch is er nog altijd genoeg om naar uit te kijken, want omdat alles zo snel blijft veranderen zien we altijd wel weer een aantal nieuwelingen terugkomen.
In dit artikel bekijken we een paar van deze gevallen, waarbij we stilstaan bij de lessen die ze ons kunnen leren. Niet ieder bedrijf kan zoals Charles Voegele een naam worden en blijven die onlosmakelijk verbonden is met de wereld van mode. Of het nu gaat om mislukte strategieën of onverwachte marktomstandigheden, elk verhaal van een mislukt avontuur in de modebranche biedt een uniek inzicht in de dynamiek van de mode-industrie.
Score en Chasin’ vallen om
Score en Chasin’, twee bekende namen in de Nederlandse modewereld, hebben recentelijk hun deuren moeten sluiten. Wat ooit begon als veelbelovende merken met een sterke focus op jeugdigheid en stijl, eindigde in financiële moeilijkheden en uiteindelijk faillissement. Met ruim 50 winkels in Nederland gecombineerd waren Score en Chasin’ grote spelers, maar ook dat mocht niet meer baten.
Toch is het niet helemaal voorbij, want het jeansmerk Chasin’ is namelijk onderdeel van JOG Group. Zij hebben besloten om een doorstart te maken met dit gedeelte van het bedrijf. Zij zijn ook de eigenaar van andere bekende bedrijven als Jeans Centre en Garcia. Vanwege hun sterke positie in Europa denken zij het merk hier verder te kunnen uitbreiden.
Myomy Do Goods verkoopt merknaam
Myomy Do Goods, bekend om hun duurzame en ethisch geproduceerde tassen, heeft ervoor gekozen om hun merknaam te verkopen. Hoewel het merk een niche had gevonden in eco-vriendelijke mode, bleek het niet genoeg om te overleven in een competitieve markt. De beslissing om de merknaam te verkopen kwam als een verrassing voor veel klanten die het merk waardeerden om zijn toewijding aan duurzaamheid.
Met de verkoop van de merknaam worden de moeilijke beslissingen die bedrijven soms moeten nemen om te blijven bestaan gesymboliseerd, zelfs als dat betekent dat ze hun identiteit moeten opgeven. In dit geval had Myomy Do Goods het vooral zwaar door de gevolgen van de corona crisis, zoals voor veel bedrijven in de branche het geval is geweest.
Het doek valt voor Gaïa Gaïa
Gaïa Gaïa, met zijn gedurfde en avant-gardistische mode, heeft de concurrentiestrijd niet kunnen volhouden. Ondanks een trouwe aanhang en unieke ontwerpen, was het merk niet in staat om genoeg marktaandeel te winnen om levensvatbaar te blijven. De ondernemers Zoe en Quince Karssen, eigenaar van het merk, hadden geen andere optie meer over dan het aanvragen van een faillissement.
Alleen een goede artistieke visie bleek niet genoeg om de financiële uitdagingen te overwinnen. Er bleek achter de schermen wel meer aan de hand te zijn. Zo waren er buitenlandse producenten die maanden te laat waren met het leveren van artikelen waardoor er veel schade geleden werd. Er moest korting worden gegeven vanwege de vertragingen of bestelling werden helemaal geannuleerd. De uiteindelijk schade als gevolg hiervan liep zo hoog op dat het bedrijf deze klap nooit meer te boven is gekomen.
Scotch & Soda maakt doorstart met Amerikaanse hulp
In tegenstelling tot een aantal andere merken die hun deuren moesten sluiten, heeft Scotch & Soda een tweede kans gekregen. Dankzij een samenwerking met een Amerikaans bedrijf heeft het merk de mogelijkheid om opnieuw op te starten. Scotch & Soda, met zijn kenmerkende stijl en flair, heeft altijd een speciale plaats in de harten van veel modebewuste consumenten gehad.
Nadat het er even op leek dat ook voor dit van origine Amsterdamse modemerk het doek zou vallen, was dat uiteindelijk toch niet het geval. Deze doorstart laat zien dat zelfs wanneer dingen er somber uitzien, er soms een weg terug is naar succes. Het verhaal van Scotch & Soda geeft daarom wat hoop in de vaak onvoorspelbare wereld van de mode.
* Uitleg over dit bericht, de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u hier