Burgemeester en wethouders van Oisterwijk laten weten dat na onderzoek is besloten om het als vervelend en onveilig ervaren kruispunt Sprendlingenstraat-Heusdensebaan in Oisterwijk aan te passen, maar niet met een rotonde.
In 2022 is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden de kruising Sprendlingenstraat-
Heusdensebaan overzichtelijker in te richten. Hiervoor zijn onder andere gesprekken gevoerd met de sinds kort daar gevestigde Porsche dealer en de grondeigenaar. ‘Uit verkeerskundig onderzoek is gebleken dat een aangepaste kruising voldoende is om de verkeerssituatie veilig in te richten. De destijds gedane suggestie een rotonde van deze kruising te maken is afgeraden (raad 8-6-23) vanwege de onlogische verkeerskundige inpassing, grondaankopen en het verleggen van kabels en leidingen, en de daaruit voortvloeiende hoge kosten.’
Het huidige kruispunt is eigenlijk geen echt kruispunt, maar bestaat uit twee net niet recht tegenover elkaar gelegen straten; de Heusdensebaan verspringt hier 10-15 meter. Samen met fietspaden en fiets- en voetgangersoversteken geeft dit voor weggebruikers een verwarrend beeld. Er is regelmatig onduidelijkheid over de voorrangssituatie en automobilisten moeten bij drukte lang wachten voordat zij kunnen oversteken, of schieten nog even snel voorlangs.
Volgens de gemeente zijn er ‘in 2024 zijn opnieuw gesprekken gevoerd met Porsche. Het verkeerskundig adviesbureau werkt op dit moment aan een verdere uitwerking van de mogelijkheden aan de kruising omdat de ruimte beperkt is. Deze verwachten we begin komend jaar.’ Het voornemen is de aanpassing van de kruising tegelijkertijd in één project uit te voeren met het voorgenomen groot onderhoud van de Heusdensebaan(zuid), Haarenseweg (zuid) en de aanleg van het fietspad aan de noordzijde van het spoor. De uitvoering staat gepland voor 2026.