Een magere agenda Oostflank, met weinig concrete nieuwe plannen. Dat beeld komt naar voren uit de informatiebrief die de raadsleden van Oisterwijk recent kregen over de uitvoering van het Koersdocument Oostflank. De vertaling van de gekozen richting naar nieuwe projecten en de gestelde doelen komt nog niet echt van de grond. Wel is er veel aandacht voor al bestaande projecten, een nieuw circulair centrum, een plan bedrijventerreinen en woningbouwversnelling.
door PIT Onderzoek (Kees van Elderen – Wouter Verschuur)
Voornemens zijn er wel, vooral om mee te liften op andere al lopende projecten. Een procesleider is gestart en gaat participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) van de provincie. Aangesloten wordt bij de stuurgroep die tijdelijke maatregelen voor de N65 uitwerkt. En er is ambtelijk contact over mobiliteit, zoals snelfietsroutes. Ook is er de intentie het onderzoek naar spoortunnels in te passen in de komende jaren. Nog niet erg concreet allemaal, maar de agenda loopt ook nog door tot het jaar 2040.
Circulair Centrum

Wel concreet wordt gesproken over een nieuw “circulair centrum”. Daartoe hebben de colleges van burgemeester en wethouders van Oisterwijk en Tilburg in 2024 besloten. Tilburg wordt eigenaar van het centrum en betaalt de investeringskosten. Oisterwijk betaalt mee aan de exploitatiekosten op basis van het aantal bezoekers. De komende jaren vindt de precieze uitwerking plaats en de realisatie is voorzien voor 2028. Daarbij wordt het centrum geen gewone milieustraat. Gestreefd wordt naar verbeterde afvalscheiding gericht op meer recycling en minder restafval. Er komen faciliteiten als een Repair Café en een kringloopwinkel. Ook wordt samengewerkt met lokale ondernemers en onderwijsinstellingen met de inrichting van leerwerkplekken. En er komt ruimte voor educatieve activiteiten, trainingen presentaties en evenementen gericht op het stimuleren van het hergebruik van goederen. Met de gekozen opzet wordt gestreefd naar een significantie bijdrage aan afvalvermindering en de transitie naar een “circulaire economie”. Het nieuwe centrum vervangt de milieustraten in Berkel-Enschot en Oisterwijk. Wat dat betekent voor di in Haaren is nog onduidelijk.
Plan bedrijverterreinen
Al jaren wordt door het college van burgemeester en wethouders ingezet op uitbreiding van bedrijventerreinen in Oisterwijk. Maar waarom eigenlijk? Wat voor gemeente wil Oisterwijk zijn? Wellicht daarom is in 2022 aan bureau STEC gevraagd nader onderzoek te doen. Het doel was om “de gemeenteraad onderbouwd te informeren over nut en noodzaak van nieuwe bedrijventerreinontwikkeling en waar deze dan het beste kan plaats vinden. Is dat de Bedrijfsweg of zijn er betere alternatieven? “
Nut en noodzaak worden in het rapport onderbouwd met de resultaten van een gedateerd provinciaal behoefteonderzoek uit 2018. Heel actueel is dat niet en mogelijk is een nieuwe prognose beschikbaar. Daarnaast bood een enquête onder de Oisterwijkse bedrijven inzicht in de actuele ruimtevraag. Bij de vertaling van de input worden door de onderzoekers veel slagen om de arm gehouden. Toch komen ze tot een “inschatting” dat indicatief behoefte is aan circa 8,3 hectare bedrijfsterreinen. Geen hard gegeven en inmiddels zijn er weer nieuwe ontwikkelingen. Denk aan het achterhaalde plan voor woningbouw op bedrijventerrein Kerkhoven. De potentiele ontwikkelaar is inmiddels failliet. Revitalisering is heel goed mogelijk en dan hoeven de daar gevestigde bedrijven niet te verhuizen.

Locatie nieuw terrein
Ook lag de vraag voor waar dat bedrijventerrein dan moet komen. Zonder ook maar één alternatief te onderzoeken, wordt de locatie aan de Bedrijfsweg geadviseerd. Wellicht omdat de gemeente daar eigenaar van is. Maar deze locatie is, na een breed gedragen protest, al twee keer door de gemeenteraad afgewezen. Is er echt geen beter alternatief voor deze locatie, zo dicht tegen woonwijken en de Kerkhovense molen aan? Door Partij Gemeentebelangen is als alternatief al eerder uitbreiding ten noorden van Laarakkers aan de Bossebaan genoemd. PIT heeft met enkele grondeigenaren gesproken. Die hebben nog geen gesprek gehad met de gemeente, maar staan daar wel voor open. Ook aan weerszijden van de Haarenseweg ten noorden van de rotonde zijn mogelijkheden. Daar heeft de gemeente ook grond in eigendom en wordt al bedrijvigheid gedoogd. Die locaties zijn ook minder belastend voor de omgeving. Indien de Haarenseweg wordt aangesloten op de nieuwe ontsluiting op de N65, is ook de ontsluiting prima geregeld. Waarom zijn die alternatieve locaties niet onderzocht? Het plan bedrijventerreinen zal in het derde kwartaal 2025 aan de Gemeenteraad worden aangeboden.
Woningbouwversnelling
Al jaren in Oisterwijk een top prioriteit. Maar tot ergernis van veel inwoners en leden van de gemeenteraad, zonder dat er echt garen op de klos komt. Soms is er een lichtpuntje, zoals onlangs in Moergestel, maar veel plannen komen niet van de grond. In 2022 werd door bureau PAS & SQALE onderzocht hoe het beter kon. Dat advies leidde in oktober 2022 tot een “Programmaplan Versneld Bouwen in Oisterwijk 2023-2033”. Kern van het plan was dat er, naast de reguliere organisatie, een “Versnellingsteam” zou komen voor belangrijke projecten. Aangestuurd door een programmamanager kreeg het team de opdracht om vanaf 2023 per jaar 150 woningen te realiseren. De gemeenteraad stelde daarvoor de gevraagde 1 miljoen Euro beschikbaar en voegde daar onlangs nog eens 1 miljoen Euro aan toe.
Recent ontving de raad over de voortgang een informatiebrief, die binnenkort wordt besproken. Daarin weinig concrete resultaten maar wel dat de benodigde organisatorische ingrepen vanaf eind 2022 in uitvoering zijn gebracht. De benodigde ingrepen zijn echter twee jaar na datum, zo blijkt ook uit de brief, nog steeds niet afgerond. Inmiddels is opnieuw een tijdelijke programmamanager aangesteld, nadat, zo heeft PIT uit betrouwbare bron vernomen, de eerste voortijdig is vertrokken. Ook is nog niet duidelijk welke projecten nu wel en welke niet door het versnellingsteam worden behandeld. Prioriteiten zijn nog niet gesteld, interne werkprocessen zijn nog niet vereenvoudigd en de projectorganisatie heeft nog te weinig aandacht gekregen. Geen wonder dus dat het Programmaplan nog weinig versnelling teweeg heeft gebracht. Van het beschikbare budget van twee miljoen Euro, ligt het overgrote deel nog onbenut op de plank. Het roept de vraag op of geen gebruik moet worden gemaakt van het recente aanbod van de commissaris van de Koning in Noord Brabant. De provincie wil op verzoek graag extra capaciteit en expertise bij de gemeente detacheren. Op 13 maart zal de verantwoordelijk wethouder de raadsleden over de woningbouwversnelling nader informeren.