zaterdag, 26 april, 2025

Ook cliƫnten klagen over zorgorganisatie Haaren


Afgelopen week werd door onze redactie bekend gemaakt dat raadsleden vragen stellen bij de kwaliteit van zorg op een zorglocatie in Haaren. In reactie daarop lieten cliƫnt en ouders weten dat zij ontevreden zijn over de zorg die op deze locatie wordt geboden.

Aanleiding voor de uiting van zorgen door diverse raadsleden, waren het failliet van de vorige zorgaanbieder eind vorig jaar op deze locatie aan de Langeweg, signalen van gebrek aan toezicht en begeleiding welke in december in de raad aan de burgemeester werden gemeld, en een incident in maart waarbij de politie een cliƫnt heeft moeten neerschieten omdat deze onhandelbaar was. Deze laatste woont niet meer op de betreffende locatie.

Onvrede

Een vriendin, een ouder en ook een cliĆ«nt hebben in reactie op de berichtgeving van vorig week laten weten dat zij niet tevreden zijn over de huidige zorgverlener op de locatie in Haaren. Er zijn daarnaast enkele negatieve reviews over Alora Zorg te vinden. Na het faillissement van Smart Coach heeft Alora Zorg de begeleiding van de bewoners op deze locatie overgenomen. ā€˜Maar dat wordt er niet beter op,’ aldus een van de bewoners. Er zouden volgens deze cliĆ«nt onder andere regels worden genegeerd betreffende alcohol en drugsgebruik, medicatietaken niet worden verzorgd en er is geen of onvoldoende tijd om met cliĆ«nten mee te gaan naar een huisarts of ziekenhuis. Ook heeft deze cliĆ«nt zich bedreigd gevoeld door een begeleider. CliĆ«nt en ouder zijn hierover dermate ontevreden, dat zij zoeken naar een andere locatie en zelfs aangeven dat deze locatie gesloten zou moeten worden.

Burgemeester

De gemeenteraad bijeen in Tiliander, sprak afgelopen week over de zorglocatie (Bron: Gemeente Oisterwijk).

In reactie op vragen in de raad heeft burgemeester Hans Janssen aangegeven de locatie en recente gebeurtenissen te hebben gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd. Die organisatie kan het gebeuren en de kwaliteit van zorg beoordelen en eventueel aanwijzingen geven tot verbetering. Los daarvan gaat hij met de zorgorganisatie in gesprek om de door hen voorgestelde punten tot verbetering te bespreken. De briefwisseling die er tussen de burgemeester en de zorgorganisatie is geweest, wil hij nog niet openbaar maken, om de gesprekken een positieve kans te bieden. Van belang is te melden dat de gemeente voor deze zorginstelling niet als opdrachtgever fungeert, omdat deze locatie werkt volgens de Wet Langdurige Zorg. Wel is de burgemeester betrokken bij de openbare orde en veiligheid. De zorgorganisatie is in eerste instantie verantwoordelijk voor de juiste zorg en ook het contact en overleg met de buurt.

Overgang

Volgens de zorgorganisatie is het van belang ā€˜om rekening te houden met een veranderproces wat loopt, hierbij kan het voorkomen dat er ontevredenheid ontstaat.’ En geeft deze aan dat zij ā€˜te maken hebben met mensen met een verstandelijke beperking die hulp nodig hebben bij het begrijpen van de wereld om hun heen, en alles wat dit met zich meebrengt.’ Wat betreft de negatieve signalen die worden geuit geeft de organisatie aan dat zij signalen van cliĆ«nten en hun naasten uiterst serieus nemen:Ā ā€˜De afgelopen dagen hebben wij kennisgenomen van uitlatingen over onze locatie in Haaren, die helaas een eenzijdig en vertekend beeld geven van de feitelijke situatie. Wij zetten ons dagelijks in voor veilige, menswaardige en toekomstgerichte zorg. Onze begeleiders zijn vakbekwaam en handelen volgens professionele standaarden. Medicatiebeheer is zorgvuldig georganiseerd en de verantwoordelijkheid ligt bij ons team. Er geldt een strikt beleid rond het gebruik van alcohol en drugs op onze locaties. Bij signalen van grensoverschrijdend gedrag of onveiligheid wordt onmiddellijk en passend gehandeld. Mocht een cliĆ«nt of ouder zich onverhoopt onvoldoende gehoord voelen, dan biedt Alora Zorg zowel een interne als een externe klachtenprocedure via een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Op die manier kunnen zorgen op een veilige en passende manier worden gedeeld en behandeld.’

Voor zowel cliĆ«nten, hun familie, maar ook voor buurtbewoners is het verzoek om bij vragen of klachten contact op te nemen met de organisatie, zodat zij uitleg kunnen geven en waar nodig maatregelen kunnen nemen. ā€˜Alleen in goed en open overleg kunnen we samen werken aan verbetering van de zorg.’ De burgemeester vraagt daarnaast aan omwonenden in voorkomende ernstige situaties uiteraard direct 112 te bellen, en voor overleg of hulp vanuit de gemeente met het gemeentekantoor contact te zoeken.

Scroll omlaag en lees meer!






Gerelateerd - Meer >>